Hadde interpellasjon om næringspolitikk

Under forrige bystyremøte sørget Venstres Steffen Falkevik for at politikerne tok en debatt om hvordan «ståa» er i næringslivspolitikken i Ålesund. Falkevik påpekte i en interpellasjon at slik politikk nærmest var fraværende i Ålesund, og etterlyste at kommunen burde være mer proaktiv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Bystyret vedtok, mot noen stemmer fra Høyre, følgende:
Bystyret ber formannskapet vurdere å nedsette en arbeidsgruppe med følgende mandat:
“Arbeidsgruppen skal utrede hvordan Ålesund kommune kan utarbeide en strategi for samarbeid med næringslivet. Kommunens rolle som pådriver og støttespiller for næringslivet og næringsutvikling i kommunen skal vektlegges. Forholdet mellom krav, forventninger, ressurser og resultat skal klargjøres. Det skal også vurderes hvordan etablering av et lokalt næringsutvalg eventuelt kan være organisert.”

Næringskampanje

Foto: Venstre

Ordfører.
I juni arrangerte partiet som undertegnede tilhører, et dialogmøte som var åpent for alle og som omhandlet næringslivet i Ålesundsregionen. Her gjestet noen personer fra næringslivet som innledet om hvordan det står til i næringslivet og hvilke utfordringer de står foran i dag og i fremtiden. Noe av det næringslivet etterlyste var langt mer proaktive politikere som var opptatt og engasjert i hvordan næringslivet hadde det, kanskje ikke så mye tiltak.

Det er derfor jeg nå har valgt å sende inn denne interpellasjonen, Ordfører. I dialog med flere, både politikere og personer i næringslivet, er det blitt åpenbart hvor lite næringspolitikk Ålesund kommune faktisk har, alternativt hvor lite den løftes opp på et politisk nivå og diskuteres jevnlig. Vi behandler stadig saker som har betydning for næringslivet, slik som bypakken, omreguleringer og skatt, men også skole, kultur og utdanning har indirekte virkning på næringslivet. Likevel har vi ingen publiserte tanker om hvordan vi vil legge til rette for næringslivet. Det er av undertegnedes oppfatning tilnærmet slik at vi har meldt oss helt ut av næringspolitikken, og lar denne seile sin egen sjø.

Steffen Falkevik

Foto: RH

Kristiansund var for en del år siden i en situasjon med dårlig kontakt med næringslivet og en smal fiskerinæring. Deres løsning var å gå i samarbeid med tilfavnende kommuner og danne et fiskeriutvalg som tok utfordringene på alvor, og var tilstede på alle arrangement hvor fiskerinæringen i Kristiansund skulle. De skapte kontakt mellom næringslivet og politikerne, noe som gjorde at fiskerinæringen følte seg verdsatt og sett, det gjorde også at det ble litt mer attraktivt å etablere seg i Kristiansundområdet.

Selv om næringslivet i Ålesundsregionen går som det suser, er det likevel noe utflagging av større og mindre selskap. Omsetninger i fiskeriindustrien for godt og vel 25 milliard har flagget ut fra Ålesundsregionen til Bergen, det må nevnes at det er det et rikt og bærekraftig næringsliv i Ålesundsregionen(trenger ingen alarmklokker, helt ennå). Men undertegnede er opptatt av at kommunen er proaktiv, heller føre var, enn etter snar, og jobber aktivt mot næringslivet for å beholde bedriftene, men også tilflytting og nydannelse.

Vi hadde nylig en sak med Kystverket hvor Ålesund formannskap sendte en uttalelse i tolvte time. Og det kan fra tid til annen hende at toget forlater stasjonen, uten at politikerene en gang visste at toget skulle gå. Det virker derfor kanskje bedre at vi fra tid til annen setter vår egen rutetabell (les dagsorden) og får togene til å komme til vår stasjon, den beste måten å gjøre dette på er med å ha god kontakt med næringslivet og miljøer hvor dette blir oppfattet.

Det virker derfor riktig for undertegnede at bystyret ved Ordføreren søker et bredt samarbeid med omkringliggende kommuner for å opprette et lokalt næringsutvalg som har i oppgave å være aktivt tilstede i næringslivet, som kan kommunisere begge veier og få vite hvor skoen trykker.

Mine spørsmål til ordføreren:
1. Mener Ordføreren at det er godt politisk engasjement rundt næringslivets rammer og
vilkår i Ålesundsregionen, og at vi har en bevisst politikk rundt dette?

Ordføreren svarte:
Alt kan gjøres bedre: med dette mener jeg å si at mange aktører i samfunnet har et ansvar for å lytte til og sikre nærings- og arbeidslivet best mulige vilkår i vår region. Sist mandag var jeg
til stede i et møte med representanter fra finansdepartementet og lokale næringsaktører som
Ulstein group, Vard, Havfiske, Rem shipping, Farstad shipping, osv. Det er ingen tvil om at
disse aktørene er avhengig av lokal drahjelp i sine utfordringer, selv om mange av
problemstillingene som ble diskutert avgjøres av regjering og Storting.

2. Er Ordføreren bekymret for at Ålesundsregionen kan havne bakpå når det gjelder å
beholde bedrifter i regionen, sikre tilflytting og nyetablering?

Ordføreren svarte:
Regionen har i dag en rekke sterke og konkurransedyktige virksomheter, mange er sterkt
internasjonalt orientert og eksponert. Ja, Sunnmøre er faktisk en av de mest verdiskapende
regionene i Norge. Dette gir et godt utgangspunkt for framtiden. Samtidig er det ikke
vanskelig å peke på framtidige utfordringer. Det er liten grunn til å tro at det i framtiden ikke
blir enda større konkurranse mellom regioner om virksomheter og kompetent arbeidskraft.
Denne konkurransen vil vi møte både fra andre deler av landet og utlandet. Nettopp det at vi i
vår region ser framveksten av global-integrerte konsern hvor funksjoner/arbeidsoppgaver
raskt kan bli forflyttet til andre regioner i inn- eller utland, understreker dette poenget.

3. Kan Ordføreren tenke seg at det dannes et lokalt næringsutvalg i samarbeid med de
omkringliggende kommunene?

Ordføreren svarte:
Jeg er skeptisk til å opprette nye organer uten at en har klart for seg hva det er vi vil med et
slikt organ, og et organ uten reell myndighet og faktiske virkemidler har liten nytte. Det er i
denne sammenheng også et viktig poeng å ikke glemme de arenaer som finnes, og det er
viktig å bruke disse knyttet til evt. regionale prosesser og etablering av aktuelle møteplasser.
Jeg tenker her spesielt på Sunnmøre Regionråd hvor vi er medlemmer, Ålesund
Kunnskapspark hvor Ålesund er medeier, og Næringsforeningen. Sistnevnte har jo nå utviklet seg til en arena for næringslivet langt utover Ålesunds grenser. Jeg kan i denne sammenheng nevne at ordfører og rådmann har månedlige møter med leder og styreformann i Næringsforeningen for informasjonsutveksling og drøfting av ulike problemstillinger.

I tiden framover regner jeg med at det vil bli dialog i regionen knyttet til kommunereformen.
Det regionale perspektivet knyttet til framtidig konkurransekraft er etter min oppfatning et
vesentlig poeng for de videre drøftingene. Samtidig vil det i en periode nå framover trolig
også være en tilbakeholdenhet knyttet til å etablere flere interkommunale løsninger i regionen, kfr. det som er skissert knyttet til dette i saken om kommunereformen vi har på sakslisten til
bystyret i dag.

4. Synes ordføreren, at det på sikt virker klokt å ansette en egen næringssjef som kan ha
administrativ kontakt med næringslivet og inn mot kommunen?

Ordføreren svare:
Å ha en næringssjef eller lignende funksjon kan være et virkemiddel knyttet til en aktiv
næringspolicy, men er ikke nødvendigvis den eneste saliggjørende modellen. Hva som
fungerer vil kunne variere fra kommune til kommune og er forskjellig i ulike tidsperioder.
Mitt inntrykk er at næringslivet ved spesifikke behov ofte ønsker direkte kontakt med politisk eller administrativ ledelse, eller ledelse av aktuelle kommunale avdelinger. At det i slike treffpunkt da er god forståelse for næringslivets behov, og at det kan gis evt. hjelp i det videre, er et godt grunnlag for en god næringspolitikk.

Å etablere en spesifikk næringsrelatert stilling på kort sikt i vår egen kommune, er vel ikke
det enkleste i den økonomiske situasjonen vi er i. Bystyret selv har jo bedt administrasjonen
se på kutt i ikke-lovpålagte tjenester, og den type aktivitet som vi her snakker om er i denne
kategorien.