Med visjoner for fremtiden!

Ålesund bystyre behandlet i siste bystyremøte en interpellasjon om næringspolitikk fra Steffen Falkevik(V). Det ble debatt om dette, som endte med et fellesforslag fra Venstre, Arbeiderpartiet og SV hvor det — med bredt flertall – ble vedtatt å vurdere nedsettelse av en arbeidsgruppe som skal utarbeide strategi for samarbeid med næringslivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Arbeidsgruppen skal også vurdere om et næringsutvalg kan være med på å styrke samarbeidet mellom næring og kommune. Likevel var det et parti som ikke ønsket hverken en strategi eller noe utvalg – partiet var «næringspartiet» Høyre.

Steffen Falkevik

Foto: RH

Det handler om å sette seg noen mål om hvor vi vil, og hvordan vi vil komme dit. Hvilke statlige institusjoner vil vi ha til byen, vil vi i det hele tatt ha noen flere enn de vi har? Vil vi at flere bedrifter legger avdelinger til regionen, eller nyetableringer? Eller skal vi la ting skure og gå, for det går jo så bra.
Skal Ålesund og regionen bli et «lokomotiv», så må vi ta grep som viser at vi er det. Festtaler og julehilsener er bra en gang i blant, men håndfaste planer og målrettet arbeid er den eneste måten å komme seg videre på, i en retning vi selv vil. Derfor foreslo vi å nedsette denne arbeidsgruppe som kunne sette konkrete mål for næringspolitikken, og hvordan vi skal komme dit. Vi ser flere saker som bør omtales i en kommunal næringsstrategi:

– Ivareta og videreutvikle den globale kunnskapsfronten med forskning som nå har etablert seg her
– Hvordan kan vi styrke forskningen i marin sektor i regionen, og bli et internasjonalt tyngdepunkt med forskning og utvikling i tett samarbeid med næringslivet?
– Hvordan blir vi en attraktiv kommune å bosette seg i – det betyr arbeid til begge i en familie. I Ålesund har et kvinneunderskudd som tilsvarer 90 kvinner per 100 menn.
– Hvordan skaper vi den urbane byen folk vil bo i?
– Bedre samarbeidet næringsliv – akademia – kommunen med tanke på å rekruttere fremtidens arbeidskraft. Mange flytter ut og tar utdannelse, men færre flytter hjem…
– Stort mangfold av bedrifter og bransjer, og flere små og mellomstore bedrifter
– Tiltrekke nye virksomheter til Ålesund – både privat og offentlig
– Bygge opp og videreutvikle en sterk grûnder- og entreprenørskapskultur
– Samarbeid skole og næringsliv
– Ha gode og effektive transportløsninger til og fra Ålesund – nasjonalt og internasjonalt
– Kommunen stimulerer og tilrettelegger for vekst og videreutvikling i næringslivet
Nettopp slike problemstillinger kan en næringsstrategi ta opp i seg, og dermed være et arbeidsdokument for politikere og administrasjon, i daglig saksbehandling og i prioriteringer.

I dønningene av interpellasjonen meldte flere næringslivspersoner seg inn i debatten, «Politikerne mangler visjoner» preget overskriften i Sunnmørsposten 10. september. Den kjente vi oss ikke igjen i. Vi er nemlig lokalpolitikerne med visjoner og pågangsmot, og vi løftet dette i bystyret. Før dette møtet, hadde vi også sett igjennom partienes politiske programmer de gikk til valg på i 2011. Alle som sitter i bystyret har gjennom sine partiprogrammer sagt de ønsker å være offensive i forhold til næringspolitikk

Via denne interpellasjonen og oppfølgingen av vedtaket videre, har vi politikere en mulighet til å vise næringslivet både i kommunen og i regionen at vi ønsker mer — at kommunen skal delta aktivt.
Også Høyre – selv om de i debatten i bystyret 4. september ikke viste det.

Ålesund og regionen omkring oss har et enormt potensiale til å videreutvikle seg, både som nasjonal og internasjonal verdensmester i næring. Det er nettopp derforat det trengs langsiktige visjoner og hardt arbeid, fra næringsliv, administrasjon og politikere. I gjeldende kommuneplan har Ålesund kommune følgende visjon:

«Ålesund – et livskraftig landsdelssenter bygget på trivsel, trygghet og tilhørighet.»

Vi vil arbeide videre mot dette målet — for vi vil et sted med Ålesundsregionen!

Steffen Falkevik(Ålesund Venstre)
Anne Kristin Bryne(Ålesund Arbeiderparti)
Bystyrerepresentanter – Ålesund

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**