Venstre vil følge opp lærerløftet i forhandlingene om statsbudsjett

-Jeg forventer at regjeringen følger opp våre gjennomslag i samarbeidsavtalen når vi nå går til forhandlinger. Regjeringen har forpliktet seg til å forhandle budsjett med Venstre og KrF og er avhengig av oss for å danne flertall for budsjettet i Stortinget, uttaler stortingsrepresentant Pål Farstad. Onsdag 8. oktober presenterte finansminister Siv Jensen for første gang regjeringens forslag til statsbudsjett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Pål Farstad

Foto: Øivind Leren

Farstad viser til følgende:

Under kapittel 2 i samarbeidsavtalen om felles verdigrunnlag for de fire samarbeidspartiene står følgende (pkt. 2d): «Samarbeidspartiene bygger sin politikk på respekten for kunnskap. Kunnskap skaper sosial mobilitet for den enkelte og muligheter for alle.» I kapittel 3 om politiske satsninger / prosjekter står følgende (pkt. 3d): «Det gjennomføres et lærerløft i skolen»

– Venstre vil ha et budsjett som gir barna våre den fremtiden de fortjener. Jeg mener at læreren er det viktigste for å gi elevene god oppfølging og mye kunnskap, sier Farstad

– Vi har svært høye forventninger til at regjeringen følger opp «Lærerløftet» i statsbudsjettet. Her er våre 10 krav som vil gi elevene gode lærere med mer tid og kunnskap, forklarer Farstad.

En plan for innfasing av femårig mastergrad i lærerutdanningen.
En dobling av videreutdanningsmidlene, og på sikt gi lærere rett og plikt til videreutdanning.
Flere helsesøstre og kontorstøttefunksjoner, for å gi lærerne tid til sine kjerneoppgaver.
Mål om 25 % reduksjon i i skolebyråkratiet og plan for å redusere detaljstyringen i skolen.
Få på plass gode seniortiltak, slik at det blir attraktivt å bli værende i læreryrket.
Plan for rekruttering av flere lærere fra andre yrker, spesielt ingeniører og økonomer.
Få flere med doktorgrad inn i undervisningsstillinger i skolen.
Gi lærere flere karriereveier, slik at det er mulig å gjøre karriere og samtidig ha elevkontakt.
En plan som sørger for at alle elever har lærere med lærerutdanning (ca 4 500 har kun videregående opplæring)
En plan for å sørge for at vi har nok lærere i fremtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**