Venstre sitt forslag til budsjett

Tirsdag 18.desember behandlet Bystyret i Kristiansund økonomiplan for 2013-2016 og budsjett 2013. Venstre sitt forslag var rådmannens innstilling med endringer. Endringene gjaldt nei til økning av eiendomsskatt, ved å beholde sats på 3,45 promille. Ja til økt støtte Bølgen næringshage kr 200 000 og støtte til grunnskolen kr 95 000; utstyr desentralisert undervisning kulturskolen. Forslaget fikk kun Venstre sine to stemmer. Endelig vedtak i bystyret var rådmannens forslag pluss Ap sitt forslag og fellesforslag fra Ap, H, KrF og FrP som gjaldt stadion for KBK og Atlanten stadion.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I Venstre sitt forslag til budsjett ble inndekking tatt ved kr 3,75 mill fra disposisjonsfond, og kr 0,745 ved økt skatteinngang.

Gruppeleder Ragnhild Helseth begrunnet partiets forslag blant annet med at Venstre vil ha et mest mulig forutsigbart økonomisk handlingsrom fremover. -Våre stikkord er lav risiko, nyutvikling næringsliv og barn og unge skal gis mulighet for utvikling med kunst og kultur som en viktig grunnpilar. Venstre har realisering av nytt opera- og kulturhus som hovedsak i denne perioden. Vi ønsker alle kulturtilbud velkommen. Men det må prioriteres.

Videre fremmet Venstre et verbalforslag:

Bystyret ber rådmannen utrede muligheten for å opprette en årlig pris — Skifersteinen — som gis til en huseier som ved rehabilitering eller nybygg av tak benytter skiferstein. Prisen deles ut på den årlige prisfesten arrangert av Kristiansund kommune.

Et forslag om oversendelse til Formannskapet fikk 15 stemmer og falt.
Verbalforslaget ble så stemt over i bystyret og fikk 4 stemmer og falt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**