Teistholmen industripark. Bør fiskeribasen åpnes?

-Er det riktig å slippe opp når en er midt i en god prosess for marine aktører, nettopp slik intensjonen med området er? Svaret mitt er nei, sier Pål Farstad i en kronikk i Tidens Krav 8.februar. Saken skal behandles i bystyret 26.d.m. Farstad er leder for Næringsutvalget i Kristiansund kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fiskeribasen. tekst. Pål Farstad

Foto: Faksimile Tidens Krav 08.02.13

Næringsutvalget og fiskeribasen

Tittel: Bør fiskeribasen åpnes?

De siste dager og uker har det vært mange oppslag i Tidens krav og Tktv om bruk av fiskeribasen på Bentneset, eller Teistholmen Industripark som er det riktige navnet på området.

Skal området rette seg inn mot marin sektor alene, eller skal det gis muligheter for andre bransjer og næringer å etablere seg der? I dag er det nedfelt at området skal være forbeholdt marine næringer. Det vil si næringer som baserer seg på verdiskaping av fisk og andre levende marine ressurser. Vi snakker om et sterkt ønske gjennom flere år fra Kristiansund kommune om å ha areal tilgjengelig for etableringer og utviklingsmuligheter innen marin sektor.

Næringsutvalget i Kristiansund kommune er satt til å forvalte dette området. Utvalget har som mandat å legge til rette for en positiv og framtidsrettet utvikling av all næringsvirksomhet i kommunen, bortsett sett fra olje og energi. Olje- og energiutvalget tar seg av det siste.

Næringsutvalget tar ansvar for den oppgave vi har fått. Vi har tett kontakt med allerede etablerte aktører innenfor Teistholmen Industripark, og vi arbeider opp mot andre marine aktører som vi mener kan ha utviklingsmuligheter på området.

Situasjonen er nå at GC Rieber Oils har meldt behov for betydelig mer areal på området, samtidig som en marin aktør som ikke er innenfor området i dag har meldt interesse. Det er gledelig for alle oss som er opptatt av en positiv næringsutvikling i Kristiansund og på Nordmøre for øvrig.

Petroleumssektoren er svært viktig for vår region. Den er en økonomisk bærebjelke som bidrar positivt til nye arbeidsplasser og verdifulle ringvirkninger for øvrig.

Slik petroleumssektoren løftes fram, må vi løfte fram bransjer som gir større bredde og attraktivitet til vår del av kysten. Det er Næringsutvalgets plikt og viktigste oppgave.

På lederplass framfører Tidens Krav at kommunen snarest må åpne for annen virksomhet på fiskeribasen. Min reaksjon blir da å spørre om det er riktig å slippe opp når en er midt i en god prosess for marine aktører, nettopp slik intensjonen med området er? Svaret mitt er nei.

Samtidig må vi i større grad enn i dag rette oppmerksomheten mot mer helhetlig tilrettelegging av næringsareal på tvers av kommunegrenser på Nordmøre. Dette inkluderer også marine næringer.

Pål Farstad (V)
Næringspolitiker