Fylkesprogram for Nordland Venstre 2011-2015 (8)

8. Ungdom

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Program Nordland Venstre

Last ned hele programmet i pdf.

←til innholdsoversikten

Ungdommen i fylket er vår fremtid og fremste ressurs.
Venstre ønsker en helhetlig politikk som på best mulig måte hjelper våre
etterkommere på veien til et sterkt og fremtidsrettet Nordland. Dette ses i utdannings, miljø og folkehelseperspektivene våre.
Det er et problem at mange flytter ut av fylket og ikke kommer tilbake. Slik tappes vi for nødvendig arbeidskraft og ideer. Nordland Venstre vil jobbe for at dette skjer i mindre grad. Derfor vil vi støtte videre utvikling av utdannings-tilbudet i fylket. Men også se på rekrutteringsløsninger i primærnæringene, som er viktige for Nordland: Jordbruk og fiske. Slik at vi sikrer at fremtidens generasjoner finner disse yrkene interessante og som en realistisk levevei.
Nordland Venstre vil:
Jobbe aktivt for å sikre at fremtidens næringer innen fornybar teknologi og ressursutnyttelse i rikt monn tilfaller og utvikles i Nordland. Dette er viktig for å etablere høykompetanse arbeidsplasser med et varig og bærekraftig perspektiv, som igjen skal tiltrekke og beholde unge kompetente mennesker i Nordland.
For at ungdom skal gjøre riktige valg for sin yrkesfremtid er det nyttig å få prøvd hva man passer til. Venstre vil legge til rette for støtte- ordninger slik at ungdom kan få prøve seg i arbeidslivet, gjennom praksisordninger. Det finnes i dag en slik løsning i kulturbedrifter. Vi vil videreføre og utvide denne ordningen til å gjelde alle typer bedrifter/næringer.

Program Nordland Venstre

1. Folk først — Åpenhet og folkestyre
2. Samferdsel og kommunikasjon
3. Skole, utdanning og kompetanse
4. Ressurspolitikk for fremtiden
5. Nyskapende næringsliv
6. Miljø, Kultur, og folkehelse
7. Nordområdepolitikk — samarbeid over landegrenser.
8. Ungdom

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**