Brev til fylkesrådet i Nordland

May Valle har skrevet brev til fylkesrådert i Nordland angående Trænaruta.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Etter anbudsrunde for hurtigbåter i Nordland, har det vært stort engasjement rundt valg av hurtigbåt til Træna. Nordland Venstre er kjent med at det er på trappene å velge en båt som ikke er godsførende, og som tåler bølgehøyde på kun 2,5 meter.

Nordland Venstre kjenner på en uro og usikkerhet som er skapt hos folket som er totalt avhengige av sjøverts kommunikasjon. Uroen er knyttet til hvorvidt man får et stabilt og trygt tilbud, samt hvordan dagens godsleveranser (post, dagligvarer etc.) kan skje. Båten skal betjene ett av de mest krevende havområder i Nordland, i fartsområde 4. Vi har fått opplyst at målingene som ble gjort for mars 2014, viste at det kun var 4 dager med bølgehøyde under 4 meter. Ved å gå inn i en avtale med lavere krav vil dette kunne bety at Træna vil være uten hurtigbåttilbud under tilsvarende forhold i 2015. Nordland Venstre ønsker fylkesrådets kommentar til dette.

I en artikkel fra juni 2014 i avisa High News North trekker fylkesråd for næring fram samfunnsansvaret bedriften Modolv Sjøset har for Træna-samfunnet. Det er i følge ordfører i Træna og fylkesråd for næring investert mer enn en milliard offentlige kroner i Træna i løpet av de 10 siste årene. Det er investert både i havneutbygging, sjøkabel, vannforsyning etc. for flere hundre millioner de siste årene. Hvordan rimer disse investeringene med den nedklassifiseringen av kommunikasjonstilbudet som gjøres nå ved å velge kun en «godværsbåt» til å betjene øysamfunnet.? Hvor har man satt grensen for akseptabelt antall kanselleringer for en tidsperiode på en måned?.
Hvilke sammenhenger og hvilke løsninger ser fylkesrådet for disse samfunnsutfordringene?

May Valle
(gruppeleder i fylkestingsgruppa)