Liberalt blikk på bystyremøte desember 2014

Økonomi og rusomsorg var utvilsomt de store debattsakene under dennes periodens siste desember møte i bystyret. Med med et 950 siders sakskart var det også mange andre saker av interesse og betydning for bodøborgerne som ble behandlet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Bodø Venstre - økonomiplan 2015-2018

Budsjett og økonomiplanen er alltid en frisk debatt hvor skillet mellom venstresiden – sentrum – høyresiden kommer godt og tydelig fram. Forøvrig har har jeg skrevet om Venstres syn på budsjettet i en annen artikkel.

Den andre store saken som skapte frisk debatt var Bo – og omsorgstilbud på kommunalt rusfelt fra 2015. Dette

Psykisk helse

handler om kommunen skal overta store deler av rusomsorgen og legge ned de ideelle aktørene som kirkens bymisjon og frelsesarmeen slik AP og administrasjonen ønsker, eller om man skal få til en løsning der kommunen tar noen oppgaver og setter mer ut til ideelle aktører og utvider deres rolle slik Frp, Høyre, Venstre, Krf og SP ønsker. Heldigvis har sistnevnte fem partier flertall, så nå legges en etasje av det nye bygget i Hålogalandsgata 131 ut på anbud blant ideelle aktører så får tiden vise om dette blir billigere enn om kommunen overtar oppgavene. Det viktigste for Venstre i denne saken var at man ikke under noen omstendigheter må legge ned tilbud før man har alternativer etablert.

En annen spennende sak som ble vedtatt av bystyret enstemmig var Samhandlingsprosjektet. Her setter man

Helsepersonell

barn med spesielle behov i førsterekke og oppretter en «en-dør-løsning», en Barne, og familieenhet som omfatter Barnevern, Familiesentrene, Helsesøstertjenesten, Fysio- og ergoterapitjenesten for barn og unge, Psykologtjenesten og Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) i Oppvekst og Kulturavdelingen. Målet her er at brukeren settes i fokus og at man ikke skal bli en kasteball mellom enheter. Dette er løsninger som ligger et liberalt hjerte nær, og en løsning vi har stor tro på vil gi bedre tilbud, bedre opplevelser og bedre løsninger for de det gjelder. Barnevernet var opprinnelig ikke tenkt med i prosjektet før neste fase, men et enstemmig org.utvalg, komité og bystyre støttet forslag fra posisjonen om å ta barnevernet med fra dag en.

Købehavnbyrået Atelier Lorentzen & Langkilde vant arkitektkonkurransen

Gledelig for byen våres var det også at det store flertallet (uten Rødt) gikk inn for å jobbe videre med Nye Bodø Rådhus. Dagens kontorløsninger, innemiljø og bygg tilhører et annet millennium og er direkte helseskadelig og svært ineffektivt for en moderne organisasjon. Derfor må noe gjøre. Ad-hoc løsninger vil trolig koste mer enn å realisere planene om [eksternlink# http://bodo.kommune.no/forside/her-er-radhus-vinneren-article53274-6.html]ett nytt, moderne, funksjonelt rådhus[/link]. I tillegg til å bedre arbeidsforholdene vil det nye rådhuset gi store effektiviseringsgevinster, miljøgevinster og reduserte driftskostnadsgevinster – i sum et lønnsomst prosjekt, hvor det er lurt å bruke noen millioner for å sparte millioner, samt gi en stor del ikke økonomiske positive bi-effekter som byfornyelse og attraktivitet.

Bystyret vedtok oppstart av det nye etablerte kommunale foretaket som har vært et av dagens politiske flertall sitt prosjekt. Bodø kommunale eiendommer KF vil gi et løft til kommunens eiendomsforvaltning og hvordan fellesskapets eiendomsmasse ivaretas.

Venstre har tidligere ytret misnøye med hvordan fylkeskommunen tolker kompromissvedtaket om Rønvikjordene. Nå har bystyret støttet Venstre i dette og både administrasjonen og politiske oppnevnte aktører trekker seg ut av det opplegget om verdi-optimalisering-prosjektet av jordvernområdene som fylkeskommunen har lagt opp til. Istedenfor ber man om en dialog og fellesplanlegging utfra slik kommunen tolker kompromissvedtaket om Rønvikjordene fra 2011.

Klimakampanje

Bodø kommune har endelig fått en kommunedelplan klima og energi 2014 – 2026 som det står stor respekt av og som vil være med på å gjøre kommunen vår mer bærekraftig, forberedt på klimaendringer og grønnere. Venstre har vært aktiv i prosessen rundt utarbeidelse av planen og er svært fornøyd med resultatet.

Av plansaker var det to saker som har fått stor oppmerksomhet. Skal man tillate boliger i høyhus i sentrum, og BBLs planer i Ragnar Schjølbergsvei 1 – 5. Venstre var negativ til punkthus/ høyblokker i sentrum, men når den kampen var tapt ser vi ikke noen gode argumenter for å ikke tillate noen boliger i disse på lik linje som det tillates i «normale» blokker i sentrum. Når det gjelder Ragnar Schjølbergsvei er Venstre fornøyd med at man har endret rekkefølgebestemmelsene ang skole og vei, og ikke helt fornøyd med at BBL velger å plassere friområdet mellom to av blokkene og ikke i utkanten av området, men aksepterte som flertallet i bystyret byplankontorets vurderinger og anbefalinger.

Siste jeg skal nevne fra bystyrets forhandlinger i desembermøtet var fastsettelsen av rådmannens lønn. Nå er jo dette en sak unntatt offentlighet, så diskusjonen i bystyret kan ikke refereres, men vedtaket ble en økning på 125.000,- til 1.150.000,- som er litt i overkant av 12%. Venstre stemte mot denne økningen, men her sikret AP at ordføreren fikk flertall for sin innstilling.

Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig fredfull advent, koselig høytid og et festlig nyttår.

Terje Cruickshank
gr.leder Bodø Venstre.