Rapport Bodø Venstres bystyregruppe 2014

Bystyregruppens årsmelding som avlegges til årsmøtet i lokallaget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Folkevalgte for Bodø Venstre
Bystyregruppen består denne perioden (2011-2015) av:
1.vara Ida G. Johnsen
2.vara Alexander Kolberg
3.vara Turid Høyersten Holm
4.vara Elise Viksaas

Bystyrekomiteer:
Terje Cruickshank er Venstres gruppeleder og faste representant i bystyret. Han har i året som er gått møtt 6 av 7 ganger i bystyret. Han er fast medlem av formannskapet og har møtt der 11 av 12 ganger.

Ida G. Johnsen er 1.vara bystyret og til levekårskomiteen. Hun stilte i bystyrets maimøte, og har stilt på hvert komitemøte foruten om to.

Kommunale foretak:
Terje Cruickshank sitter i Representantskapet til de interkommunale selskapene i Salten (Salten Brann, IRIS og Miljøtilsynet).
Ida G. Johnsen ble valgt til fast styremedlem for Miljøtilsynet IKF, og er vara i styret til Bodø Havn KF.

Samtlige folkevalgte, inkl 1-3 vara, er også medlemmer/varamedlemmer av Bodø Venstres styre. I tilegg er Ida Johnsen styremedlem i fylkeslaget (for Venstrekvinnelaget) og styremedlem i Venstrekvinnelaget Nord-Norge.

Venstre er en del av den politiske flertallsposisjonen i Bodø kommune, der den fellespolitiske plattformen er nedfelt i Nyholmerklæringen mellom Høyre (8), Fremskrittspartiet (9), Senterpartiet (1), Kristelig folkeparti (1) og Venstre (1), og sammen utgjør vi posisjonen i Bodø bystyre. Arbeiderpartiet (13), Sosialistisk Venstreparti (2), Rødt (3) og uavhengige Ellen Belson (utbryter fra Høyre) utgjør opposisjonen.

I 2014 har det vært 7 bystyrer/ komitemøter og 12 formannskapsmøter og blitt behandlet 217 politiske saker. Gruppelederen blogger og legger ut en oppsummering fra nesten hvert bystyremøte på bodo.www.venstre.no. Styret i Bodø Venstre har også i 2014 lagt sine møter i forkant av komite og bystyremøtene, slik har samarbeidet mellom bystyregruppen og styret fungert særdeles tilfredsstillende. Mange saker er godt diskutert og forankret i partiorganisasjonen.

Politisk fokus
2014 har vært et mellomvalgs preget år, med et meget godt utfall for Venstre. Selv om man ikke er i regjering har man en samarbeidserklæring og løftet politikken tilbake til det offentlige rom og Stortinget. Men den positive utviklingen med borgerlig regjering, litt borgerlig på fylkesnivået og borgerlig flertall i bystyret vi så på slutten av 2013 har dessverre ikke utviklet seg videre i løpet av 2014. Den tverrpolitiske samhandlingen mellom nivåene er for dårlig.

I stortingsbudsjettprosessen opplevde vi enorm interesse fra interesseorganisasjoner og forskjellige grupper som ble bevist Krf og Venstre sin stortingsmakt posisjon. Flere gode lokale saker løftet Venstre lokalt inn i Venstres alternative budsjett, og senere forhandlet våre Venstre representanter disse sakene inn i det endelige stortingsbudsjettflertallet. Ikke alle kom vi helt i mål med, men at Venstre har en betydelig maktpolitisk posisjon som man ikke har hatt på lenge er udiskutabel. Bodø Venstre fikk besøk av finanspolitisk talsperson Terje Breivik under budsjettprosessen, noe vi både fikk god pressedekning på og politisk uttelling av. Saltenpendelen, stipendiatstillinger og grunnbevilgning til de nye universitetene var noen av sakene vi fikk løftet og vant fram med. Det har aldri tidligere vært mer moro og resultatnyttig å involvere seg i stortingsbudsjettprosessen og andre sentralpolitiske områder.

Kommunalt er dette tredje hele året med borgerlig styre i Bodø kommune. Vi skal være såpass ærlig å innrømme at meningsmålingene går i en tydelig retning av den posisjonen vi i dag har trolig ikke vil få flertall etter valget. Dette skyldes delvis nasjonale strømninger, men lokalt må vi også ta noe ansvar for denne utviklingstrenden. Ellers blir det å gjenta det bystyregruppen rapportere i 2013 – økonomien er fortsatt tøff og handlingsrommet er dessverre mer marginalisert i løpet av året som er gått. Helse og omsorgssektoren styrer fortsatt med et enormt overforbruk og klarer ikke å ta nødvendige grep raskt nok. Det er bare å innse at ting tar tid i politikken, vanvittig med tid fra tanke/ ord til handling/ iverksettelse. Den viktigste oppgaven er å få kontroll på økonomien, alt annet blir underordnet. Har man ikke økonomisk handlingsrom blir de gode visjoner og planer bare skuffefyll

Flertallspartiene forsøkte å ta ned rammene allerede i 2012, men relativt få av de politiske visjoner har rådmannen klart å effektuere i årene som har gått. Derfor ble man nødt å ta ned rammene ytterligere med 20 millioner i årets budsjettforhandlinger, dette på toppen av de tidligere vedtak som er gjort. Kommunen er mer på rett vei mot en sunnere og mer bærekraftig kommuneøkonomi som ikke bruker lån og fond til drift. Noe økning i eiendomsskatten og utvidelse av denne har vært nødvendig. Mange av kuttene er upopulære selvfølgelig og rammer hard. Venstre prioriterte at man ikke kuttet for mye innen skole og sammen med Høyre nådde vi godt fram med dette, og vi har økt bevilgningene til oppvekst og kultur i forhold til rådmannens forslag.

Noen politiske seire i 2014 med liberal fokus – sett mot Venstres program.
Som kjent har samarbeidsklimaet mellom posisjonspartiene vært en utfordring. Med endringer av posisjoner/ roller som følge av stortingsvalget har man sett en mer positiv utvikling på dette området. I tillegg har Bodø Venstre blitt betraktelig sterkere og sikrere i å stå fast på godt forankret politiske standpunkter, og fått flertall sammen med opposisjonen på enkle saker. Den viktigste herunder var spørsmålet om bosetning av flyktninger.

Oppsummert er Bodø Venstre noe synlig i Bodø politikken, bystyregruppen jobber godt mot styret i Bodø Venstre og vi får satt noen saker på den politiske dagsorden og være med på å skape en flertallspolitikk som gir noen av de endringer og løsninger for bodøsamfunnet en liberaler ønsker.

Gruppeleder Bodø Venstre

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde, Pressefoto