Regjeringen rammer familiebedriftene

Håkon Alstadheim, tredjekandidat til stortinget mener regjeringen rammer familiebedriftene ved å skjerpe arveavgiften for private eiere i næringslivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Oppussing

Foto: S.Harby

-Familiebedrifter utgjør svært ofte den milde formen for kapitalisme. Familieeierskapet er ofte stabilt gjennom gode og dårlige tider og har andre mål enn det perifere eierskapet. Eierne arbeider sammen med sine ansatte, følger barna til samme barnehage og deltar i de samme foreningene, sier Alstadheim.

-Andre land leter etter ordninger som legger til rette for smidige eierskifter. Dette handler om å legge til rette for de familiene som tar på seg og står for et stabilt eierskap gjennom generasjoner i gode og dårligere tider, mener Alstadheim Denne formen for langsiktig, stabilt og godt norsk eierskap ønsker Venstre mer av. Venstre vil stimulere flere til å eie i norske arbeidsplasser og bedrifter framover. Da er regjeringens symbolpolitikk det siste vi trenger

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**