– Vanskelige tider krever sterkere tiltak

-Vi trenger at regjeringen over jul kommer med mye sterkere tiltakspakker for å forhindre arbeidsløshet og gjeldsproblemer for den enkelte familie. Venstre foreslår i sitt alternative statsbudsjett en omfattende tiltakspakke med både nærings- og sosialpolitiske grep for å imøtekomme arbeidsledigheten, sier Venstres arbeids- og sosialpolitiske talsperson André N. Skjelstad. – Det er vanskelig tider for mange. Arbeidsløsheten øker og mange frykter hva som vil skje på nyåret. Det er mange som ikke kommer til å slappe så godt av i juleferien, tror Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

-Alle rapporter tyder nå på at ledigheten går langt fortere oppover enn tidligere antatt og også raskere enn det Regjeringen har lagt til grunn i forbindelse med statsbudsjettet for 2009. Tidligere erfaringer har vist at det er de med kortest tilknytning til arbeidsmarkedet som først får problemer både med å komme ut i arbeid, og beholde arbeid. Yrkeshemmede er blant de med størst problemer med å komme inn i arbeidslivet. Derfor er det så viktig at de blir prioritert i budsjettene. Det har Venstre gjort, slår Skjelstad fast.

-Fordi vi er avhengig av at flere skal sikre morgendagens velferd, vil Venstre i sitt alternative budsjett styrke selvstendig næringsdrivendes sosiale rettigheter ved å øke potten for sykepenger for selvstendig næringsdrivende med 13,4 mill. i forhold til Regjeringens forslag. Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m. foreslås økt med 10 mill. Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivende på sykepenger og omsorgs- og pleiepenger er i dag 65 %, den foreslåtte økningen som Venstre foreslår i sitt alternative budsjett vil innebære 100 % dekning.

Stress, varsler, arbeidsmiljø

Foto: Jonny Olsson, Arbeidstilsynet

Venstre foreslår samlet over 1 mrd kroner i målrettet fattigdomsbekjempelse, spesielt rettet mot barn og unge fordelt på ulike bevilgninger. – Barn i lavinntektsfamilier deltar i mindre grad i organiserte fritidsaktiviteter enn barn i familier flest. Utstyr koster, og en rekke aktiviteter i skole er ikke gratis. Derfor vil Venstre øke bevilgningen med 25 millioner til tilskudd til frivillige organisasjoner som sørger for ferie — og fritidsaktiviteter, sier Skjelstad, og fortsetter: – Omsorgslønn for familier med funksjonshemmede barn er en annen forenklingsreform som vil gjøre hverdagen lettere og gjøre at foreldre kan slippe noen av de vanskene som dagens system legger opp til. Venstre foreslår å bevilge 70 mill kroner ekstra i til omsorgslønn til foreldre til funksjonshemmede barn.

-En ny sosial boligpolitikk er et viktig virkemiddel for å treffe de med dårligst levekår. I Venstres alternative budsjett foreslo vi å øke bevilgningen med 25 millioner til frivillige organisasjoner for å styrke tiltakene for bostedløse og de med dårlig boevne, sier Skjelstad. – Vi har alle et ansvar for mennesker rundt oss. Det offentlige kan aldri kompensere fullt ut for virkningene av omsorgssvikt, misbruk eller andre problemer, men må i større grad ta ansvar og sette inn tiltak der hvor foreldre eller andre pårørende ikke makter omsorgsoppgaver. Det gjør Venstre i sitt alternative statsbudsjett, avslutter André N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**