Noe må gjøres for rusmisbrukerne

Venstres fylkesleder i Nord-Trøndelag, Andre N. Skjelstad, mener det må opprettes egne institusjoner for rusbehandling i Nord-Trøndelag. I følge NRK Trøndelag føler mange rusmisbrukere at Helse Midt-Norge svikter dem, og at de er føler seg tvunget til å reise til Oslo for å kjøpe seg medisiner. —Dette beviser at rusmisbruk ikke lenger er et problem som kan behandles stemoderlig, sier Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Det finnes i dag få rusbehandlingsinstitusjoner innenfor den tverrfaglige spesialisthelsetjenesten for kort og lang tid i Nord-Trøndelag, verken privat eller offentlig. -Det kan jo ikke være slik at vi nesten alltid skal sende dem sørover, mener Skjelstad.

-Vi må få en økt verdighet for rusmisbrukere. Mange mennesker klarer ikke å takle hverdagen uten å ruse seg. Venstres utgangspunkt er at vi skal bekjempe rusmisbruket, ikke rusmisbrukerne, sier Skjelstad.

-Helse Midt-Norge løper fra ansvaret, en rusmisbruker er nødt til å få flere sjanser. Dette er noe vi ikke kan være bekjent av, rusmisbrukere er også mennesker. Dette må ses på som en sykdom og ikke et avvik, derfor må også rusmisbrukere få en sjanse til, avslutter Andre N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**