Venstre i bresjen for kvinners rettigheter

Venstre har gått i bresjen for kvinners rettigheter i Norge i over 100 år. Det var Venstre som i 1907 kjempet fram stemmerett for kvinner. Jeg vil benytte kvinnedagen 2010 med å slå et slag for kvinnelige gründere, skriver fylkesleder Andre N. Skjelstad i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Innlegg av Andre N. Skjelstad – fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre
Dagens tilskudds- og trygdeordninger er i stor grad tilrettelagt for menn. Alle statstikker viser at Norge er dårlig på oppstart av nye bedrifter, og vi er spesielt dårlig på nyskaping med kvinner som eiere.
Venstre mener tilskuddsordningene fra Innovasjon Norge må legges om, slik at de blir aktuelle for kvinner som vil starte opp i det små og bygge stein på stein. I dag er det slik at det er de store satsingene som får mest penger fra Innovasjon Norge. Kvinner tar ikke slike risker. Det er det menn som gjør, og dermed får også de mesteparten av tilskuddene. Venstre vil derfor ha en storsatsing på kvinnelige gründere. Regjeringen ser sikkert også dette behovet, men det går for tregt.

Dette er dagens ordninger:
– Eksempelvis må den som driver enkeltpersonsforetak ha arbeidet i minst tre år for å motta "maksimalt" av fødselspenger. I tillegg er disse fødselspengene normalt langt lavere enn fødselspengene for andre lønnsmottakere, fordi de beregnes annerledes. Regelen om tre års opparbeidelse av rettighetene gjelder også mellom hver barnefødsel.
– Man har ikke rett til å være hjemme med sykt barn.
– Ved egen sykdom får den næringsdrivende 66 % av lønn fra 17. dag.
– Om man ikke lykkes har man heller ikke rett på arbeidsledighetstrygd.
– Når det gjelder Innovasjon Norge går ca. 18 prosent av pengene til kvinner. Dette til tross for at 34 % av nyetablerte bedrifter har kvinner som eiere.
– Det satses for mye på de som allerede store og kjente bedrifter, som allerede har tilgang på kapital. Innovasjon Norge er inne i stort sett mannsdominerte bransjer.

Venstres forslag:
For å få flere kvinner til å etablere bedrifter, må Norge bli mer kvinnevennlig ved å likestille selvstendig næringsdrivende med lønnsmottakere når det gjelder trygderettigheter. Dette har Venstre fremmet forslag om i stortinget. Bedre trygderettigheter vil spesielt motivere kvinner til å starte med egen næringsvirksomhet. Samtidig må Innovasjon Norge legge om sin innsats i forhold til kvinnerettet satsing. Det må legges opp en mer målrettet strategi, og ikke holde oppe en slags statusinndeling av virksomheter, hvor kvinner alltid faller utenfor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**