Høringsuttalelse fra Nord-Trøndelag Venstre – Nei til EUs datalagringsdirektiv

Nord-Trøndelag Venstre har sendt inn egen høringsuttalelse om EUs datalagringsdirektiv. Nord-Trøndelag Venstre mener at med en innføring av EUs datalagringsdirektiv i Norge vil nordmenns personvern bli krenket på det groveste. Partiet ber derfor om at stortinget bruker reservasjonsretten i EØS.avtalen og sier nei til direktivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

1. Sammendrag og konklusjon
Venstre vil ha et sterkt personvern og personvernet innebærer en rett til å ha kontroll over personlige opplysninger om seg selv. Med en innføring av Datalagringsdirektivet i Norge, som pålegger tele- og nettselskap å lagre trafikkdata om borgernes elektroniske kommunikasjon som epost, sms, telefon og internett i inntil to år vil nordmenns personvern bli krenket på det groveste. Nord-Trøndelag Venstre ber om at stortinget sier nei til Datalagringsdirektivet og bruker reservasjonsretten i EØS-avtalen.

2. Om direktivet

Stopp DLD

Foto: Lars-Henrik

Direktivet innebærer noe nytt i forhold til dagens regime for lagring av trafikkdata. Etter dagens rettspraksis er hovedregelen at tilbyder av elektronisk informasjon har en sletteplikt, men dersom Norge implementerer Datalagringsdirektivet vil denne bli erstattet av en lagringsplikt. I tilegg vil direktivet innebære at mer informasjon skal lagres over lengre tid.

Under strenge begrensninger kan Datatilsynet i dag gi tele- og nettleverandører konsesjon til å lagre trafikkdata for en periode, så gjelder disse konsesjonene kun trafikkdata som er nødvendig for gjennomføring og fakturering av tele- eller internettjenester.

Videre innebærer direktivet lagring av nye typer data. Det vil medføre lengre lagringstid enn det som følger av dagens praksis, og langt flere organisasjoner berøres enn det som er dagens situasjon, blant annet omfatter direktivet mange ISPer. Det gir også en plikt til å lagre trafikkdata for andre formål enn faktureringsformål.

3. Nord-Trøndelag Venstres syn
Internett er et viktig verktøy for å fremme kommunikasjon, handel og samkvem, både i Norge og internasjonalt over landegrensene. Det er viktig å opprettholde et åpent og fritt internett. Nord-Trøndelag Venstre er kritisk til inngripen i infrastrukturen, som for eksempel å føre logger over hvilke data brukerne sender. Myndigheter skal ikke ha adgang til å filtrere internett, med unntak av overgrepsbilder av barn.

Med en innføring av Datalagringsdirektivet i Norge, som pålegger tele- og nettselskap å lagre trafikkdata om borgernes elektroniske kommunikasjon som epost, sms, telefon og internett i inntil to år, vil nordmenns personvern bli krenket på det groveste.

Nord-Trøndelag Venstre ber derfor om at det blir sagt nei til å implementere Datalagringsdirektivet i Norge, og at man benytter seg av reservasjonsretten i EØS-avtalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**