Nei til EUs Datalagringsdirektiv

15. mars 2006 vedtok EU å innføre et direktiv for datalagring. På grunn av EØS-avtalen kan det hende at også Norge må innføre direktivet. Venstre vil ha et sterkt personvern og har programfestet å bruke reservasjonsretten i EØS-avtalen for å stoppe direktivet, skriver fylkesleder Andre N. Skjelstad i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Innlegg av Andre N. Skjelstad – fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Datalagringsdirektivet innebærer noe nytt i forhold til dagens regime for lagring av trafikkdata. I dag er hovedregelen at tilbydere av elektronisk informasjon har en sletteplikt, men dersom Norge innfører direktivet vil dette bli erstattet av en lagringsplikt. Direktivet betyr også at nye typer data skal lagres.

Internett er et viktig verktøy for å fremme kommunikasjon, handel og samkvem, både i Norge og over landegrensene. Det er viktig å opprettholde et åpent og fritt internett. Nord-Trøndelag Venstre er kritisk til denne inngripen i infrastrukturen, som for eksempel å føre logger over hvilke data brukerne sender. Myndighetene skal ikke ha adgang til å filtrere internett, med unntak av overgrepsbilder mot barn.

Med en innføring av Datalagringsdirektivet i Norge, som pålegger tele- og nettselskap å lagre trafikkdata om borgernes elektroniske kommunikasjon som epost, sms, telefon og internett i inntil to år, vil nordmenns personvern bli krenket på det groveste.

Nord-Trøndelag Venstre ber derfor om at det blir sagt nei til å innføre direktivet i Norge, og at man benytter seg av reservasjonsretten i EØS-avtalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**