Vil ha biogass på Skogn

Nord-Trøndelag Venstre mener det er på tide å få fortgang i arbeidet med å få på plass et biogassanlegg på Fiborgtangen på Skogn. I en høringsuttalelse ber partiet Fylkesmannen i Nord-Trøndelag gi Biokraft AS utslippstillatelse slik at produksjonen av biogass kan komme i gang snarest mulig. — Nord-Trøndelag trenger industriarbeidsplasser og hva er da bedre enn grønne industriarbeidsplasser som produserer klimavennlige produkter, sier fylkesleder i Venstre Karl M. Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Han ser derfor svært positivt på at det blir lagt til rette for en fremtidig industriell produksjon av biogass innenfor fylkets grenser. —Dette er et fornuftig energiprosjekt som handler om å utnytte biprodukter som bioslam og restprodukter fra oppdrettsnæringen til å produsere et drivstoff med store miljømessige fordeler, samtidig som det er et bidrag til å trygge arbeidsplassene ved Norske Skog, sier Buchholdt. Biogassen skal hovedsakelig benyttes som drivstoff til kollektivtrafikken.

Buchholdt mener at Nord-Trøndelag må være mer på offensiven for å utvikle en fremtidsrettet industri og å tiltrekke seg nye bedrifter. —Venstre vil derfor styrke og etablere nye støtteordninger som bidrar til mere miljø- og klimavennlige produksjonsprosesser og produkter, sier Buchholdt. Dette vil være bra for både bedriftene og miljøet, mener han.

-Her på Skogn har vi alle forutsetninger for å lykkes med denne typen industriell produksjon, og vi har alle forutsetninger for å utvikle oss videre, sier Buchholdt. Han legger til at Venstre i Nord-Trøndelag gjennom flere år har ønsket å få på plass et kommersielt anlegg for produksjon av biodrivstoff i fylket. —Nå har vi ventet lenge nok. Nå får vi bare håpe at det ikke tar for lang tid før vi kan sette spaden i jorda, avslutter Karl M. Buchholdt i Nord-Trøndelag Venstre.

Les høringsuttalelsen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**