Norge trenger flere gründere

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – Fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre
En internasjonal undersøkelse av entreprenørskap, Global Entrepreneurship Monitor, viser at antall unge gründere i Norge har gått kraftig ned siden 2009. Mens det for tre år siden var over 11 prosent av dem i alderen 25 til 34 år som enten var i ferd med å starte sin egen bedrift eller nettopp har vært med på å starte en bedrift er tallet redusert til 8,1 prosent. For aldersgruppen 18 til 24 år har nedgangen vært like bratt.

Dette er en urovekkende utvikling og kan skyldes at det offentlige virkemiddelapparatet for gründere generelt og for unge gründere spesielt, er for dårlig. Velferdsstaten vår er i stor grad er avhengig av større konkurransekraft, nyskapende gründere og vekstbedrifter. Da må vi legge forholdene til rette for mer nyskaping, mer verdiskapning og flere gründere.

Studenter som velger å starte for seg selv innen 7 år etter endt utdannelse må gis rentefritak og betalingsutsettelse på studielånet i inntil tre år. Venstre vil også utvide stipendordninger for dem som ønsker å etablere studentbedrifter.

Generelt handler dette også om å sikre bedre tilgang til risikovillig kapital for gründere gjennom det offentlige virkemiddelapparatet og gjennom skattestimulans for private investorer. Venstre vil derfor etablere en såkalt KapitalFunn-ordning, hvor det gis skattefradrag for private investeringer i oppstart- og tidlig fase av nye virksomheter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**