Fylkeskommunal investeringsstøtte til landbruket

Venstre vil ha 10 millioner til en egen fylkeskommunal investeringsstøtte til landbruket. Det foeslo partiet i forbindelse med behandlingen av fylkeskommunens årsbudsjett for 2013. Landbruket er en viktig næring i Nord-Trøndelag. Venstre vil at landbruket fortsatt skal ha en sterk stilling i fylket. Det er stort etterslep på investeringer i nordtrøndersk landbruk derfor er en ekstra støtteordning til gårdbrukere som ønsker å satse nødvendig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Landbruk

Foto: E.Ringnes

Innen landbruk ville Venstre bevilge 10 mill årlig til en investeringsstøtte til investeringer i landbruket. For å utvikle robuste driftsenheter i landbruket for framtida, må nye investeringer i driftsbygninger på plass. Dette er vanskelig å betjene kapitalmessig, med den svake inntjeningen som næringen har i dag. For å styrke investeringstilskuddene til slike investeringer, er det derfor ønskelig å bidra med et fylkeskommunalt tilskudd til slike investeringer som da gis i tillegg til de statlige investeringstilskuddene. Det forutsettes at saksbehandlingen for et slikt tilskudd kan overlates til FMNT. Frosalget ble nedstemt av de andre partiene.

Les også:
Satsing på skole og landbruk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**