Fjern delingsforbudet i jordloven

Delingsforbudet i jordloven må fjernes. Det krever Venstre i sitt stortingsvalgprogram. Delingsforbudet i jordlovens paragraf 12 innebærer en innskrenkning i grunneier sin rett til å gjøre rettslige disposisjoner over sin eiendom, skriver fylkesleder Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – Leder i Nord-Trøndelag Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Utgangspunktet er at en eiendom som drives, eller kan drives, til jordbruk eller skogbruk ikke kan deles uten det offentliges samtykke. En opphevelse kan føre til at flere får mulighet til å kjøpe tilleggsjord. For grunneiere som vil satse på annen virksomhet, gir en opphevelse anledning til å realisere kapitalverdier, som igjen kan gi grunnlag for økt satsing på næringsutvikling på bygdene. For de som ønsker å bosette seg i distriktene, kan en opphevelse legge til rette for større tilgang på eiendom til slik bruk. Undersøkelser viser at interessen for å kjøpe småbruk er stor. En slik endring vil dessuten binde opp færre offentlige ressurser til behandling av dispensasjonssøknader.

Venstre vil gi landbruket nye muligheter til utvikling. Fremtidens landbrukspolitikk må utformes slik at hver enkelt gårdbruker får et større handlingsrom, og økt frihet med økonomisk trygghet i bunnen. Venstre vil ha en landbrukspolitikk som tar utgangspunkt i gode tilskuddsordninger kombinert med forenklinger.

Bygdene har behov for eiendomsutvikling. Hva er bygdenes konkurransefortrinn? Jo, det er plass og mulighet til å lage attraktive eiendommer. Hvor man kan leve, bo og virke på — til en overkommelig pris. Arealressursene bør derfor disponeres på en slik måte at de gir en tjenelig og variert bruksstruktur ut fra samfunnsutviklingen i området, med hovedvekt på hensynet til bosetting, arbeid og driftsmessig gode løsninger. Venstre vil derfor ha en fornuftig oppmyking av et rigid regelverk for å stimulere til nytenking og nyskaping i primærnæringene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**