Skogn må bli satsehavn for Nord-Trøndelag

-Skogn må bli satsehavn for sjøtransporten i Trøndelag, mener Venstres stortingskandidat Andre N. Skjelstad. Han reagerer sterkt på medieoppslagene om at havnevesenet ønsker å utvikle havna på Orkanger til framtidas sjøtransport.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Venstre har tidligere fremmet forslag både i fylkestinget i Nord-Trøndelag og i kommunestyret i Levanger om å utrede Skogn som et helhetlig alternativ til planene i området Hell-Muruvik. —Her har de folkevalgte regionalt og lokalt sovet i timen, sier Skjelstad.

-Det er beklagelig for Nord-Trøndelag at ingen andre har oppdaget mulighetene om å få på plass et helhetlig logistikknutepunkt på Skogn, sier Andre N. Skjelstad. —Selv synes jeg at det er direkte oppsiktsvekkende at fylkets største parti, Arbeiderpartiet, ikke har støttet et slikt alternativ. Dette har satt eksisterende arbeidsplasser i fare og skuslet bort mulighetene til knoppskyting i eksisterende bedrifter, sier Skjelstad.

Det var i fylkestinget i februar 2012 Venstre fremmet forslag i fylkestinget i Nord-Trøndelag om å utrede Skogn som nytt logistikknutepunkt for Midt-Norge. Tidligere hadde Venstre lokalt i Levanger fremmet et lignende forslag. —Et logistikknutepunkt lokalisert til Skogn vil være viktig for å utvikle hele Nord-Trøndelag, sammen med en opprusting av Trønderbanen og Meråkerbanen vil dette være en skikkelig vitamininnsprøyting for næringslivet i fylket, sier Andre N. Skjelstad

Har infrastrukturløsningene som trengs

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Fylkesleder i Venstre, Karl M. Buchholdt, som også er kommunepolitiker i Levanger, mener det er for liten vilje til å tenke nytt, og at for mange folkevalgte sover i timen i forhold til å få på plass større satsinger. — Det arbeides med mange småprosjekter, men straks noen foreslår å utvikle fylkets største havneområde, trekker vi oss tilbake, sier Buchholdt.

—Et helhetlig logistikknutepunkt på Skogn vil gi et betydelig antall nye arbeidsplasser, sikre eksisterende arbeidsplasser og støtte opp om en eksisterende hjørnesteinsbedrift. —Dessuten frykter jeg økte kostnader for næringslivet i fylket med etablering av en havn sør for Trondheim. Dette er noe av det siste et næringsfattig fylke som Nord-Trøndelag trenger. Skogn vil ha flesteparten av de infrastrukturløsningene som trengs, avslutter Karl M. Buchholdt i Nord-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**