Foreslår fylkeskommunal investeringsstøtte til landbruket

-Venstre foreslår å opprette en egen fylkeskommunal investeringsstøtte til landbruket i Nord-Trøndelag og saken vil bli endelig behandlet torsdag 13. juni, sier Venstres gruppeleder i fylkestinget Andre N. Skjelstad. Det er i forbindelse med saken om økonomistrategier for 2014-2017 at Venstre kommer med forslaget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

«Fylkestinget vil opprette en egen fylkeskommunal investeringsstøtte for landbruket, særlig rettet mot enkeltbruk innen melk- og kjøttproduksjonen», er Skjelstads forslag til vedtak.

-Landbruket er en viktig næring i Nord-Trøndelag og Venstre vil arbeide for at landbruket fortsatt skal ha en sterk stilling i fylket, sier Skjelstad. Han mener vi må tørre å tenke nytt for å stimulere til økt lønnsomhet i fylkets viktigste næring. —Det er stort etterslep på investeringer i nordtrøndersk landbruk, og som en ekstra stimulans til gårdbrukere som vil satse foreslår Venstre derfor en egen fylkeskommunal investeringsstøtte for framtida, sier Skjelstad.

-For Venstre er det viktig å sikre en tilstrekkelig landbruksproduksjon for framtida. Derfor er det viktig å gi investeringsstøtte til de mest kapitalkrevende husdyrproduksjonene, sier Skjelstad. Behovet for nybygg og vedlikehold av driftsbygninger i landbruket er stort. -Mange gårdbrukere har planene liggende klare, men mangler penger. Bygging av nye driftsbygninger og vedlikehold av gamle vil i stor grad gagne distriktene, gi god sysselsettingseffekt og økt aktivitet, avslutter Andre N. Skjelstad i Nord-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**