Vil øke støtten til bygging av biogassanlegg

-Venstre vil ha fortgang i byggingen av biogassanlegg, noe som gjør at det vil være mulig å komme i gang med realiseringen av et biogassanlegg i tilknytning til papirfabrikken på Fiborgtangen på Skogn, sier fylkesleder Karl M. Buchholdt i Nord-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Han mener at det er en skandale at Arbeiderpartiet i regjering ikke har kommet på plass med tilstrekkelig investeringsstøtte til slike anlegg, noe som ville ha bidratt til en offensiv industrireising i Nord-Trøndelag. —Det viser vel at industri ikke har særlig stor prioritet i Arbeiderpartiet, sier Buchholdt.

I en uttalelse fra Venstres landsstyremøte i helgen forplikter partiet seg til å satse på biogass.
«Venstre vil øke investeringsstøtten til bygging av biogassanlegg, både industrianlegg og gårdsbaserte anlegg», sier uttalelsen fra Venstres landsstyre. I Nord-Trøndelag har to slike anlegg vært under planlegging, begge på området til Norske Skogs papirfabrikk på Skogn. Den ene av disse selskapene, Fiborgtangen Biokraft AS, ble avviklet tidligere i år, mens det andre foreløpig står på vent. —Det er svært synd at det ene anlegget ble skrinlagt på grunn av de rødgrønnes manglende satsing på industrireising i Levanger, sier Buchholdt.

-Hovedutfordringen er at området fortsatt er under stor teknologisk utvikling, dette krever bedre støtteordninger. Det er synd at Arbeiderpartiet ikke ser dette, slik at vi kan styrke den viktige bedriften som Norske Skog er på Skogn, mener Buchholdt.-Venstre vil derimot styrke og etablere nye støtteordninger som bidrar til mere klimavennlige produksjonsprosesser og produkter, sier Buchholdt.

-Nord-Trøndelag trenger å få på plass nye industriarbeidsplasser og på Skogn har vi alle forutsetninger for å lykkes med denne typen produksjon, sier Buchholdt. — Norge trenger industri og næringsvirksomhet utenom oljeindustrien, sier Buchholdt. —De rødgrønne har somlet lenge nok. Nå er det på tide å stikke spaden i jorda for å få realisert et biogassanlegg. Da må vi ha støtteordninger for miljøteknologi som monner slik at vi kan sikre framtida, avslutter Karl M. Buchholdt i Nord-Trøndelag Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**