Frykter sentralisering av ambulansene

Venstres Trine Skei Grande og Andre N. Skjelstad frykter at budsjettoverskridelsene i ambulanseforetaket kan føre til sentralisering av ambulansene. -Vi frykter at det blir en lokaliseringsdebatt for ambulansene. Dette vil i så fall ramme distriktene. Det er viktig at innsparingene ikke skjer gjennom sentralisering, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Bård Ek.

Det var TV2 som først meldte om at ambulanseforetaket i Midt-Norge hadde brukt 126 millioner mer enn budsjettert. Nå frykter Venstrepolitikerne, som for bare to år siden advarte mot å legge ambulansetjenestene under offentlig administrasjon, at budsjettsprekken til syvende og sist vil gå utover brukerne.

Advarte
På Venstres fylkesårsmøte i 2011 vedtok de en uttalelse som handlet nettopp om frykt for kostnadsoverskridelser dersom det offentlige overtok ambulansedriften. -Det er ikke noe poeng i å komme og si “hva var det vi sa”. Det viktige er at disse kostnadene går utover brukerne, sier Andre N. Skjelstad.

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Han understreker at de ansattes lønn- og pensjonsvilkår er blitt bedre, men at overskridelsene på svimlende 126 millioner kroner ikke kan skyldes økte pensjonskostnader alene. -De fortjener å ha gode lønns- og pensjonsvilkår i ambulansetjenesten, men her kan man ikke ha organisert seg fornuftig, sier Skjelstad.

Dårligere tilbud
Dersom overforbruket vedvarer, frykter Skjelstad og Grande at tilbudet til syvende og sist vil gå utover brukerne, selv om helseforetaket har disponible midler å dekke budsjettsprekken med. -Dette er midler som som kunne gått til investering og utvikling av helsetilbudet, avslutter Andre N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**