Nyskapende Nord-Trøndelag

Gir man bedriftene gode vilkår trygger man velferdssamfunnet. Derfor er det nødvendig å tenke fremover i næringspolitikken, vi kan ikke lenger la oljen ensidig være drivkraft for økonomien. Norge og Nord-Trøndelag, trenger en næringspolitikk hvor forholdene legges til rette for grὓndere, innovasjon og utvikling av eksisterende næringsliv, skriver stortingskandidat Andre N. Skjelstad i en kronikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kronikk av Andre N. Skjelstad – stortingskandidat for Venstre

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Venstres næringspolitikk vil gi en ny drivkraft for verdiskapning i norsk økonomi, basert på bærekraft, entreprenørskap og innovasjon. Denne politikken er mer liberal, dynamisk, desentralisert og robust, sammenlignet med den sosialdemokratiske, ressursbaserte modellen — og den setter menneskelig skaperkraft, kreativitet og kunnskap i sentrum.
Nord-Trøndelag er et fylke som er rikt utrustet på naturressurser, men samtidig er landets mest fremtredende primærnæringsfylke. I kommende stortingsperiode foreslår derfor Venstre en rekke tiltak som vil bidra til et mer vekstkraftig næringsliv over hele fylket. De viktigste næringspolitiske sakene for Venstre er:
Et miljøvennlig og nyskapende næringsliv
En satsing på små og mellomstore bedrifter
En sterk landbruksnæring
Bedre finansieringsordninger for industribygg

Et miljøvennlig og nyskapende næringsliv
Norge trenger industri og næringsvirksomhet også i fremtiden. Løsningen ligger ikke bare i å videreutvikle våre industribedrifter gjennom å stimulere til økt produksjon av eksisterende produkter — men også til å stimulere industrien til å bli mer mangfoldig, mer bærekraftig og klimavennlig. For fremsynte bedrifter betyr det nye produkter, lavere kostnader og bedre inntjening. Det er et politisk ansvar å legge til rette for at næringslivet stimuleres til å utnytte disse mulighetene. Det er av stor betydning at vi klarer å videreutvikle vårt næringsliv, slik at vi kan være i posisjon til å bli ledende innenfor verdiskapning i fremtiden. Da kan vi komme i forkant og utvikle nye næringer, benytte ny teknologi og bygge om større og bredere kompetanse i næringslivet i Nord-Trøndelag.

Satsing på små og mellomstore bedrifter
Vi må gi bedriftene rom for å vokse og skape nye arbeidsplasser og produkter. Tre av fire vekstforetak sier de kunne sysselsatt flere dersom det ble gjort mer for å legge til rette for næringslivet. Venstre vil derfor gjennomføre en helhetlig og ambisiøs næringssatsing i Nord-Trøndelag. Dette vil influere på antall arbeidsplasser, antall bedrifter, tilgjengelig spisskompetanse, inntekt og økt aktivitet. Kjernen i Venstres næringspolitikk er derfor gode generelle rammevilkår for alle deler av næringslivet, en målrettet innsats for utvikling av nye produkter, tilgang på risikokapital samt bedre sosiale rettigheter for dem som vil skape en arbeidsplass for seg selv og flere. Slik vil vi gjøre våre bedrifter i stand til å utvikle og ta i bruk ny teknologi, utvikle nye produkter og løsninger, være en fleksibel og innovativ leverandør og økte markedsmuligheter i Norge og ellers i verden.

En sterk landbruksnæring
Landbruket står for en betydelig del av verdiskapningen i Nord-Trøndelag. Den tradisjonelle bruksstrukturen må videreføres på en levedyktig måte og mulighetene til mer videreforedling, alternative produksjonsformer og inntektskildene utnyttes. Venstre vil derfor gi landbruket nye muligheter til utvikling. Fremtidens landbrukspolitikk må utformes slik at hver enkelt bonde får større handlingsrom og økt frihet, med økonomisk trygghet i bunn. Derfor vil Venstre videreføre landbruksoverføringene på dagens nivå, opprettholde tollvernet så langt det er mulig av hensyn til vår eksport av andre varer og fjerne unødvendig byråkrati som vanskeliggjør bondens hverdag. Utvikling av de mest kapitalkrevende husdyrproduksjonene — melk og kjøtt — må stimuleres, med en betydelig styrking av virkemiddelbruken ved store investeringer, og satsingen på nisjer må økes. Det skal være økonomisk handlingsrom for å videreføre tradisjonell landbruksproduksjon på små og mellomstore bruk, samtidig som mulighetene skal legges til rette for nyskapning og nye driftsformer også i landbruket.

Bedre finansieringsordninger for industri- og næringsbygg
I Venstres valgprogram foreslår vi bedre finansieringsordninger for industri- og næringsbygg i distriktene. Finansiering er ofte en hemsko i store deler av fylket, for å bygge nye næringsbygg. Dette kommer i mange tilfeller av dårlige muligheter for bankene for å ta pant for å skape seg tilstrekkelig sikkerhet i slike bygg. Store deler av verdiskapingspotensialet er i distriktskommunene. Da må vi legge til rette for en infrastruktur som gjør det mulig å hente ut potensialet i de store ressursene som befinner seg i disse områdene. Bedre finansieringsordning for næringsbygg vil derfor gjøre det mulig å utvikle nye arbeidsplasser i Nord-Trøndelag.

Venstre vil gjøre Nord-Trøndelag til et fylke som er attraktivt for næringsliv og nyetableringer. Det oppnår man ikke med regjeringens passive næringspolitikk. For Venstre er det er derfor avgjørende at dagens regjering blir byttet ut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**