KS begynner i feil ende — Uttalelse Vedtatt på NTVs årsmøte 15.02.2014

Nord-Trøndelag Venstre registrerer med uro, som mange andre, at KS, kommunenes arbeidsgiver-organisasjon og lærerorganisasjonene har brutt forhandlingene over spørsmål om forlenget arbeidsår for lærerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

KS mener at lærerne skal få:
•mer tid med elevene
•mer tid til etter- og videreutdanning
•mer tid til samarbeid
… dersom lærerne kan pålegges et lengre arbeidsår av rektor eller skoleeier.

Det vil bety kortere arbeidsdager for lærerne i skoleåret, og ikke uten videre «mer tid» til noe som helst. Det eneste som faktisk kan gjøre dette er færre undervisningstimer på hver lærer, eller mindre tid til for- og etterarbeid. For å få til det må man ha flere kvalifiserte lærere inn i skolen, det hjelper lite å flytte på arbeidstiden til de lærerne som allerede er i skolen. For- og etterarbeid må gjøres fortløpende i året. Kontakt med elever og foreldre må skje løpende i skoleåret. Når vi vet at det å skaffe nok kvalifiserte lærere, nok kvalifiserte søkere til lærerstudiene, er en enda større utfordring enn de oppgavene KS mener de skal avhjelpe med sitt krav, så må man kunne slå fast at dette ikke er konstruktivt. KS ønsker i realiteten å svekke lærernes selvstendige ansvar for å styre undervisningsarbeidet. Det antyder en mistillit som ikke er noen konstruktiv inngang til å bringe norsk skole videre.

Det er riktig at lærerne mange steder har stort behov for å fungere mer som et kollegium, men Nord-Trøndelag Venstre mener at hvis KS ønsker å oppnå det, trengs andre grep enn bare flytting av arbeidstimer.

Lærerne arbeider et fullt arbeidsår i løpet av skoleåret

Oppgaver “utenfor klasserommet” som tart tid, og som skal ta tid er f.eks
Planlegging
Retting
Evaluering og tilbakemelding
Elevsamtaler
Faglig samarbeid

Lærerne skal ikke være saksbehandlere med kontortid til kl 17:00 og vanlig arbeidsår. Da har de ikke tid til oppgavene som må tas hånd om i skoleåret.

Det er riktig som KS sier at vi trenger mer tid til etter og videreutdanning, men mye av denne typen arbeid må skje med praksis i klasserommet, og det betyr at det må skje i skoleåret. Derfor mener Nord-Trøndelag Venstre at KS må gå i tenkeboksen og revurdere sitt krav i forhandlingene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**