Skivebom fra Agdestein

Høyres stortingsrepresentant, Elin Agdestein, uttaler i Levangeravisa lørdag 5. juli at det er Venstre som må bestemme seg for om det skal tillates søndagsåpne butikker i Norge. Agdesteins påstand kommer som et svar til undertegnede i forbindelse med at Høyres kulturminister Torhild Widvey har støttet fylkesmannens avgjørelse om å ikke tillate søndagsåpen dagligvarebutikk ved Coop Marked på Ytterøy, skriver Venstres Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – gruppeleder for Levanger Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Jeg vil første berolige Høyres Agdestein med at Venstre har bestemt seg i denne saken. Venstre gikk til valg på en liberalisering av åpningstidene, og er for at kommunene skal kunne legge til rette for søndagsåpne butikker. Venstre vil derfor oppheve de statlige begrensningene på åpningstider, og la rammene for åpningstider fastsettes av den enkelte kommune, i likhet med andre rammebetingelser for lokalt næringsliv. Det samme skal etter Venstre mening gjelde statlige reguleringer for skjenketider.
Agdestein viser videre til at det vil komme et lovforslag i stortinget om søndagsåpne butikker.

På nettutgaven av Aftenposten 6. juli kan vi lese at Høyres Widwey ikke kan gi noen tidsplan for når en eventuell regelendring i forhold til søndagsåpne butikker vil tre i kraft. 2014 er det andre året på rad at det har vært ønsket å legge til rette for søndagsåpen butikken ved Coop Marked på Ytterøy, og det er andre året på rad at et slikt tiltak blir stoppet av statlige myndigheter. Derfor forundrer deg meg at Agdestein går i forsvarsposisjon for kulturministeren i stedet for å legge til rette for å finne en umiddelbar løsning på problemet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**