Vil styrke næringsliv, ha bedre dagtilbud og en klimanøytral by

Levanger Venstre vil ha en sterkere kommunal næringssatsing, et styrket dagtilbud ved Levanger bo- og aktivitetssenter og ha en klimanøytral by i sitt forslag til kommunebudsjett for 2015. I tillegg foreslår partiet ekstra bevilgninger til skole, satsing på private barnehager, reduserte låneopptak og økt satsing på kommuneveier. Partiet vil også doble 2015-bevilgningen til Moan Fritidspark, slik at LFK har et skikkelig anlegg når de skal spille i 1. divisjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Rent konkret foreslår Venstre å styrke næringsarbeidet med en halv million kroner. Pengene skal benyttes til å leie inn Proneo som 1. linje i kommunens næringsarbeid. — Dette arbeidet gjøres i dag av næringssjefen. – Jeg er ikke i tvil om at dette har fungert godt, men Venstre tror at dette kan gjennomføres på en enda bedre måte i regi av Proneo slik det gjøres på Verdal og Stjørdal, sier Buchholdt. Dermed kan næringssjefen benyttes på andre næringsrelaterte oppgaver. — Bare slik kan vi gjennomføre en offensiv og ambisiøs næringssatsing i Levanger, sier Buchholdt.

Venstre ønsker også økt fokus på miljø. — Vi foreslår et forprosjekt om at Levanger skal bli en klimanøytral by. — Venstre mener at en satsing på et klimanøytralt bysentrum fra Moan til Røstad, vil bli et sterkt fortrinn for Levanger, sier Buchholdt. Dette sammen med et forslag om å utvikle en nettportal for trehusbyen vil gi en kraftig stimulans for sentrumspolitikken, sier Buchholdt.

Brukerne av kommunale tjenester vil også få positive effekter av Venstres forslag. Partiet vil styrke dagtilbudet ved Levanger bo- og aktivitetssenter etter at det ble kuttet av AP, SP og KrF i fjor. Videre skal skolene få økte bevilgninger, kommunen skal gi et bedre valgfagtilbud og ungdomsskolene skal tilby undervisning på videregående nivå i matematikk (1T) på samme måte som ungdomsskolene på Stjørdal. Venstre vil også skrinlegge økt satsing på kommunale barnehager. — All erfaring viser at de private barnehagene i Levanger gir et svært godt tilbud, det er derfor unødvendig med kostbare lån for å bygge barnehager når de private kan gjøre jobben for oss, avslutter Karl M. Buchholdt i Levanger Venstre.

Les hele Venstres budsjettforslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**