Vil redde Rock City Namsos!

Positiviteter fra NA,TA og stortingsrepresentant fra Venstre Andre Skjelstad ønsker å ha KrF med på Laget, når han nå skal forhandle med regjeringen om mer statstøtte til Rock City Namsos!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Postiviteter!

Om Rock City Namsos: Link – Trønderavisa – ved sjefredaktør Arve Løberg[

Vil slåss for Rock City Namsos

Stortingsrepresentant Andrè N. Skjelstad sier Venstre står klare til å kjempe for at Rock City skal få beholde statsstøtten.

Kilde- NA Journalist: Bjørn Erik Øvrelid

Publisert 10.10.2014 kl 04:00

Andre Skjelstad

Foto: Marius Nyheim

NAMSOS: Skjelstad er krystallklar på at Rock City er et nasjonalt prosjekt, og at staten bør komme med et betydelig bidrag i arbeidet.

— Jeg registrerer det høyrefolkene sier, men med all respekt må jeg si at jeg er uenig. Både jeg og partilederen har vært innom Rock City mange ganger, og fått flere orienteringer om arbeidet som gjøres der. Det er gjort mye bra på Rock City, og jeg kjenner utfordringene til selskapet godt. Jeg har fortsatt tro på prosjektet, men det må også gjøres et arbeid lokalt for å rydde opp, sier han.

Skjelstad mener Rock City har vært alt for lite opptatt av omdømmebygging, og sier at tre år med uro i selskapet slår uheldig ut. Nå ber han namsospolitikerne om å gjøre et skikkelig arbeid for å få selskapet på rett kjøl.

— Det er uhyre viktig at dette forblir et nasjonalt prosjekt, og Namsos kommune skal være tilrettelegger. Det må bygges et positivt omdømme rundt Rock City og arbeidet som gjøres, sier han.

RockCity Namsos Leder i Namsos Venstre Geir Olav Knappe og Åge Aleksandersen

Foto: Nils Trana

— Tøft for Namsos
Skjelstad er klar over at det vil bli tøft for Namsos kommune å håndtere de økonomiske utfordringene dersom selskapet ikke får noe statlig støtte.

— Det er opplagt at det blir tøft for Namsos, men dette må være et tydelig nasjonalt prosjekt. Det er selve bærebjelken i dette, sier han.

Dermed må kanskje de lokale utfordringene knytta til Rock City komme i andre rekke. Uten statsstøtte har selskapet liten mulighet for å utrette noe som helst.

— Dette er definitivt på blokka vår når vi går i forhandlinger om statsbudsjettet, det ønsker jeg å være tydelig på. Vi skal jobbe for at Rock City fortsatt skal få den bevilgninga som er nødvendig, sier han.

Rock City var svært nære på å få økt bevilgning i revidert nasjonalbudsjett, men i løpet av sommeren har stemninga rundt selskapet blitt en helt annen, etter en rekke medieoppslag om konflikten mellom styreleder Gunnar Robert Sellæg og daglig leder Åsmund Prytz.

Overrasket
Ordfører Morten Stene sier også at de skal kjempe for at selskapet får statsstøtte når Stortinget skal vedta budsjettet. Selv hadde han ikke trodd dette skulle bli nødvendig, etter at blant andre leder for familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, var på besøk i sommer.

— Vi har hatt flere kanaler som har jobbet opp mot Stortinget og regjeringa, og vi hadde komitelederen på besøk. Han ga svært gode tilbakemeldinger, og stilte seg positiv til Rock City. Det var betryggende, derfor ble jeg veldig overrasket da nyheten kom i går, sier Morten Stene.

Nå sier han at de skal jobbe overfor stortingspolitikerne i Venstre og KrF for å sikre flertall for å bevare statsstøtta til Rock City.

— Jeg trodde ærlig talt at dette skulle gå bra, men det blir mer og mer risikabelt å være med på nasjonale prosjekt. Det er så lite forutsigbart når de bare kan stikke fra regninga, sier han.

LES OGSÅ tidligere NA- artikler:

– Ble offer for Murphys lov
Alt som kan gå galt — vil gå galt, heter det i Murphys lov. Dette ble også en gjennomgående trend i Rock Citys historie.
– Kutter på grunn av bråket
– Kutter all støtte til Rock City

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**