Innspill til kommuneplanen mot 2030

Vår bydelsutvalgsrepresntant Jon-Terje Bekken utarbeidet mange innspill til kommuneplanen som er på høring i forbindelse med behandlingen i bydelsutvalget. Her er innspillene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Alle innspillene ligger i dette pdf-dokumentet.

Innspillene kommer på mange områder, men et viktig poeng er at utviklingen i Groruddalen ikke må glemmes, selv om hovedutbyggingen kommer nærmer sentrum. Viktig for utviklingen i Groruddalen er utviklingen i områdene rundt Oslo, og det som lages av kollektiv og trafikkbelastning. Alna Venstre går inn for en “Samferdselspakke for Groruddalen og nedre Romerike”. Det er tenkt tilsvarende “Bærunssnittet” i Oslo vest/Bærum.

I løpet av planperioden vil utviklingen med utbygging fra sentrum og utover nå Alnabruterminalen. Alna Venstre mener dette må føre til at terminalfunksjonene må flyttes på sikt, for å gi gode boområder utover i byen.

Alna Venstre påpeker også at det i Groruddalen er viktig med god integrering. Vi foreslår derfor å satse på barnehage- og aktivitetsskoletilbudet blant utsatte grupper. Vi vil også at renhold i byrommet skal skje alle steder med mye folk, ikke bare i sentrumsnære områder.

I Bydelsutvalgets(ekstern lenke) behandling av kommuneplanen mot 2030/2050(ekstern lenke) ble alle innspilllene med unntak av forslaget om å begynne å planlegge flytting av Alnabruterminalen vedtatt sendt videre inn til kommunen. I tillegg stemte Venstre for å fraråde mer utbygging i støyutsatte områder. Venstre gikk i mot anbefalingen om å finansiere utviklingen med eiendomsskatt. Akers Avis/Groruddalen dekket behandlingen i saken(ekstern lenke).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**