Et godt budsjett for Bydel Alna

Endelig referat fra budsjettbehandlingen kommer på bydel Alnas websider, men Venstres BU-representant kan melde at det ble gjennmslag for alle Venstres tilleggsforslag til bydelsdirektørens forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Et godt budsjett for Bydel Alna

En veldig trivelig dag som folkevalgt til Bydelsutvalget i Bydel Alna kan Venstres representant til Bydelsutvalget melde om. Alle Venstres endringsforslag til budsjettet ble tatt til følge sammen med en del andre forslag. Dette innebærer mellom annet:

• 1 mill kroner til områdeløft for Trosterud og Haugerud (strategi og forankringsfasen)

• 1 mill ekstra til opprustning av utelekeplasser i barnehagene

• 1,5 mill ekstra (2 mill til sammen) til frivillighetsmidler som lag og foreninger kan søke på

• 0,5 mill ekstra til eldresentrene og parkkvelder på Tveten gård

Venstre fikk også tilslutning til andre saker:

• Se på kommunale bygg i Bydel Alna som står tomme eller som i liten grad blir utnyttet og hvordan disse eventuelt kan tas i bruk til ny aktivitet.

• Se på hva som på kort sikt kan gjøres for å ruste opp den delen av Haugerudparken som er i kommunalt eie, slik at dette kan behandles i forbindelse med revidert budsjett i juni og å ta initiativ mot Bymiljøetaten for å gjennomføre den regulerte adkomsten til Stjernemyra barnehage.

• Se på hvordan bydelen bedre kan bistå lokale lag og foreninger i å fremme søknader på ulike midler til aktivitet

Bydel Alna er en veldrevet bydel. Gjennom lang tid har bydelen effektivisert og samtidig arbeidet godt og systematisk, spesielt på det forebyggende arbeidet. Dette gjør at bydelen er i forkant av den omstillingen Oslo kommune er inne i.

Selv om budsjettet i 2015 kan virke litt mindre tøft enn tidligere år er det store usikkerheter knyttet til en del av effektiviseringen. Dette er spesielt knyttet til hvor stor gevinst bydelen på kort sikt vil få ut av satsingen på hverdagsrehabilitering og effektiviseringen i hjemmetjenestene. Bydelen er svært sårbar i forhold til økt arbeidsledighet.

Økonomiplanen for Oslo tilsier ytterligere reduksjoner til bydelene. Det er begrenset hvor mye mer som kan kuttes i bydelene, også i Alna. Det er veldig kort vei til en situasjon der vi må kutte forebyggende tiltak som deretter vil øke andre budsjettkostnader og da kan kostnadssiden eksplodere. Vi har også store utfordringer som vi ikke har råd til å satse nok på.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**