Oslo torg reetableres

Kjell Veivåg er svært glad for at Venstre onsdag fikk gjennomslag for å reetablere Oslo torg i Gamlebyen. Torget var Oslos hovedtorg inntil bybrannen i 1624.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Oslo torg ligger i krysset Bispegata/Oslogate. Torget er nå vedtatt opparbeidet på nytt etter forslag fra Venstre.

Foto: Helge Høifødt

– Dette er et viktig sted i Oslos historie, sier Kjell Veivåg. – Jeg er veldig glad for at Venstres forslag om å opparbeide Oslo torg ble enstemmig vedtatt i bystyret.

Torget var byens hovedtorg i 500-600 år. Les mer om middelaldertorget Oslo torg på wikipedia.

Etter bybrannen i 1624 besluttet kong Christian IV at byen skulle flyttes inn under festningsmurene til Akershus festning, og bygges i mur. Slik fikk vi Kvadraturen. Gamlebyen, og Oslo torg, mistet med det sin betydning.

Siden har byen igjen vokst østover, først med arbeiderboliger og næringsvirksomhet, og nå i våre dager ved at det bygges i de tidligere havne- og trafikkarealene i Bjørvika.

Kjell Veivåg

– I tillegg til å være av stor historisk betydning, blir torget også et viktig byrom for beboerne i området, understreker Kjell Veivåg. – Det vil skape større trivsel i Gamlebyen.

Her er innlegget Kjell Veivåg holdt i gårsdagens bystyremøte:

Ordfører

Det er med stor glede jeg konstaterer at forslaget om å reetablere Oslo torg har fått enstemmig tilslutning i byutviklingskomiten og forhåpentlig også her i bystyret..

Dette blir et kulturhistorisk viktig vedtak. Ved å opparbeide torget og ved å ta i bruk Bispegata som fellesareal og grøntområde, knytter vi sammen Middelalderparken med Ruinparken. Vi får en middelalderby som fremstår som en helhet og dermed kan vi vise frem byens eldste historie på helt annen måte enn det som er mulig i dag. Dessuten, er Oslo torg i seg selv, en viktig del av fortellingen om Oslo. Dette var byens hovedtorg gjennom 5 — 600 år. Det vil være strålende om vi i 2014 kan markere Oslo som hovedstad gjennom 700 år, nettopp på et reetablert Oslo torg.
Dagens vedtak er viktig for byutviklingen. Rundt Bispevika får vi en ny bydel med 8- 10 000 mennesker. Middelalderbyen blir grøntområdet for alle som bor her. Vi har et ansvar både for at området blir stort nok og robust nok til å kunne ta imot de som flytter inn og for alle barn som etter hvert skal vokse opp i bydelen. Mange av oss vil fortsette arbeidet for at Kulturhistorisk museum skal legges til dette området. Det er i den sammenheng helt åpenbart at det eneste riktige er å gjenskape Oslo torg. Dersom vi nå sørger for at vi får sammenhengende middelalderby fra runinene etter Korskirken og ned til med vannspeilet, og deretter bidrar til å integrere Kulturhistorisk museum, vil dette bli et av Oslos absolutt flotteste områder — både fordi det forteller byens historie og fordi det er et område med god utforming.

Endelig, ordfører, er dagens vedtak også viktig for å skape større trivsel i Gamlebyen. Det er ingen hemmelighet at dette private forslaget er sterkt inspirert av engasjerte beboere i området. Det er vel knapt noe sted i Oslo hvor beboerforeningene deltar med større entusiasme både i byutvikling og lokalt kulturarbeid, som nettopp i Gamlebyen. Jeg tror at byrådet i sitt videre arbeid med saken gjør klokt i å regne med engasjert oppfølging fra lokalmiljøet. Jeg retter også en oppfordring til byråden om å la dette prosjektet bli et virkelig eksempel på godt samspill mellom fagmiljøene og beboerne. Det er mye kompetanse og særdeles mye entusiasme å hente i Gamlebyen.
Ordfører: Jeg kunne tatt opp mange flere spørsmål, slik som behovet for en betydelig opprustning av Middelalderområdet, forhold som at gjerdet langs øvre del av Bispegata er plassert inne i Hallvardskatedralen i stedet for å gå langs utsiden av muren og betydningen av en utvidelse av parken rundt Ladegården – og mye annet. Men det får ligge i dag. Jeg stoler på at byrådet i det videre arbeid, ser at her må de ta fatt på flere oppgaver samtidig.

Så er jeg selvsagt klar over at det er utfordringer knyttet til forslaget, spesielt når det gjelder fremtidig trafikkavvikling. Gode løsninger, både for trikk og buss, krever gjennomtenkning og kreativitet. Jeg er overbevist om at byrådet vil håndtere dette på en tilfredsstillende måte.
Dermed, ordfører, er det bare å håpe at vi alle sammen kan være med på Oslo torg å jubilere i 2014 samtidig som vi gleder oss over at byen fornyes, blir vakrere og mer funksjonell — fordi vi bruker byens historie som et fundament for moderne byutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**