Byrådet i Oslo satser på kultur

– Widar Fossum, leder av Arbeiderpartiets Kulturforum, ser ut til å ha gått tom for egen kulturpolitikk. Det borgerlige byrådet i Oslo, derimot, har en offensiv politikk for et rikt, fritt og blomstrende kulturliv i hovedstaden, skriver byråd Hallstein Bjercke i Dagsavisen 14. januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I et innlegg i Dagsavisen 7. januar slår Fossum inn åpne dører: Det er innholdet i nytt Munch-museum som er det viktigste. Ikke hvor det ligger. Der er vi hjertens enige, og jeg, Venstre og byrådet mener at andre kriterier, som pris, tid og kvalitet, er det avgjørende for hvilket museum som bør bygges.

Byrådet i Oslo satser på kultur — og har styrket kulturbudsjettet i 2013 sammenlignet med 2012. Å påstå noe annet gjør det ikke mer sant. Kultur prioriteres, selv om byen er inne i en periode hvor stor vekst krever store investeringer. Både Munch-museet, Kultureiendommene og Kulturetaten har fått økninger, og økningene overgår generell pris- og lønnsvekst.

Fossum hevder videre at Oslo ikke er noen kulturby, og at vi ikke har noen kulturpolitikk. Jeg lurer på om Fossum har åpnet døren og tatt seg en tur ut i byen i det siste. Her har vi et blomstrende, yrende kulturliv hvor amatører, proffer og alle midt i mellom får utfolde seg, og hvor publikum har et enormt tilbud av museer, konserter, utstillinger, installasjoner og opplevelser å velge mellom. Mange av disse er helt private initiativ, men mange av dem har kommunen hatt en finger med i spillet for å få i stand.

La meg ta en kjapp oppramsing av vesentlige prosjekter og institusjoner som vi har klare, offensive planer for: Munch-jubileet – med en historisk omfattende utstilling, kulturskolen, popsenteret, Stenersen- og Vigelandmuseene, stipendordninger og rekordmange ateliter til kunstnere, Oslo Nye Teater – som jeg tror kan bli et av Norges mest interessante teatre – samt ny og utrolig spennende ordning for kunst i kommunale bygg og (ute)rom. Dette byrådet tenker også annerledes for å få til enda mer kultur. Hvordan har det seg egentlig at vi har et flunkende nytt Astrup Fearnley-museum ytterst på Tjuvholmen? Selvsagt har museet og utbyggerne selv æren for hvordan det har blitt, men det var fremsynte kommunepolitikere i byrådet som sørget for å regulere denne tomta til nettop et slikt formål. Dette er nytenkende kulturpolitikk i praksis.

Å presentere all politikken som ligger i hvert enkelt av disse punktene, og enda mange flere, er ikke noe som lar seg gjøre i et kort avisinnlegg. Derfor har jeg da også stilt opp blant annet for Fossums Kulturforum og fortalt og forklart. Men Fossum lukker ørene, og bruker heller anledningen til å skryte av det Staten har mye av og Oslo kommune har mindre av: Penger å øse ut. Selv er jeg mer opptatt av resultater. Og jeg ser at Oslo er en strålende kulturby, som kan bli enda bedre. Det har vi heldigvis både politiske visjoner og virkemidler for å få til.

Hallstein Bjercke, Venstre
Byråd for kultur og næring i Oslo

Innlegget stod på trykk i Dagsavisen 14.01.2013

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**