Trines tale til årsmøtet

Oslo Venstre holder årsmøte på Hasle i helgen. Et av høydepunktene på årsmøtet var talen til partileder og førstekandidat til stortinget, Trine Skei Grande. Her kan du lese talen Trine holdt til årsmøtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande på Oslo Venstres årsmøte.

Kjære årsmøte,

Det er en fantastisk mulighet å få være stortingskandidat for et så aktiv og innflytelsesrikt fylkeslag som dere er. Den politikken som vedtas i dette møtet har gitt store resultater for hele byen. Det var vi som bestemte at trikken skulle gå hvert femte minutt. Og nå går trikken hvert femte minutt. Det var vi som bestemte at prisen på månedskort måtte settes ned. Og prisen ble satt ned. Det var vi som bestemte at vi trengte nye T-banevogner, og at du skulle betale samme takst på nattbuss som på vanlig buss. Vi bestemte at vi skulle satse på el-biler, nå har vi 500 ladestasjoner og Oslo kommune skal kjøpe inn 1000 el-biler. Vi bestemte at oljefyring skal fases ut. Nå holder vi på å stenge oljefyrer over hele byen. Det dere bestemmer, det gjennomføres i byen. Og nå er vi nominert til Earth Hour City Challenge, som en av de beste miljøbyene i verden. Det skyldes Venstres innsats.

Jubel for Trine på Oslo Venstres årsmøte.

Foto: Hans Andreas Starheim

Vi har også bestemt at det er læreren som er viktigst i klasserommet. Det bestemte vi i 2007, og i 2008 gjennomførte vi de grepene i Oslo-skolen som skulle til for å realisere det. Vi har brukt 15 milliarder på å pusse opp skoler, og kjempet krone for krone tilbake i skolebudsjettene når andre ville kutte. Vi har innført gratis aktivitetsskole, styrket eldreomsorgen, og revolusjonert rusomsorgen. Noen liker best å lage lover mot sex-kjøp. Vi sloss hver dag for tiltakene som hjelper de som er ute på gata. Det er en politikk som setter folk først.

Kulturmessig er Oslo en rik by. Det har vi kjempet for i hvert eneste ledd, fra byråd til bystyret og bydelsutvalgene. Hver dag kan du gå ut døra og velge mellom over 300 kulturtilbud i Oslo. Hallstein Bjercke har sørget for at byen skal fortsette å ha sitt eget teater, og at vi får det mest moderne biblioteket i hele verden. Det er det dette møtet som har bestemt, og vi har vært med å styre Oslo i mange år. Det er tydelig at folk liker det. Vi har laget budsjettet og dratt klima-, skole og kulturpolitikken fremover. Vi har satset på kvalitet i byutviklingen så alle kan bo i gode områder. Og folk liker det. På siste måling fikk vi 9,9 %, og det skyldes at denne forsamlingen har vært med å styre byen.

Nå trenger vi den samme retningen i den nasjonale politikken. Vi må få på plass en klimapolitikk som legger til rette for at de gode miljøvalgene folk kan gjøre, også er gode valg for deres egne liv. Det handler om å gjøre kollektivtrafikken bedre, husene mer miljøvennlig, og ta vare på grøntområder og det utrolige naturmangfoldet vi har i byen. Vi har klart å få til alt dette i Oslo, og nå må vi få sjansen til å få til det samme i Norge.

Vi kjemper for friheten til hver generasjon. Derfor trenger vi politikere som tenker langsiktig, som tør å ta krevende valg. Venstre tør å si at noen havområder er så viktige, at dem skal vi ikke bore i. Lofoten, Vesterålen og Senja er de viktigste fiskeområdene i verden. Vi har et ansvar for å ta vare på dem for all fremtid, for hele verden. Vi kan ikke sette en kroneverdi på det spektakulære synet av spekkhoggere, fjell og korallrev. Det handler om å ta vare på unike naturverdier, og derfor er Lofoten, Vesterålen og Senja så viktig for Venstre.

Det har som regel vært fire partier som er mot boring, og vi har klart å stoppe det i regjering med KrF og Høyre. Det har også SV og Sp klart i regjering med Arbeiderpartiet. Det nye i dag er ikke at Ap er for boring, det nye er at nå står SV alene blant de rødgrønne om å være mot. Jeg kan forestille meg debatten i Nord-Trøndelag Senterparti akkurat nå, for jeg kjenner dem godt. Der sitter Marit Arnstad, der sitter kompisene til Ola Borten Moe, og fatter vedtak. Og da, Audun Lysbakken, da har du ikke så gode forutsetninger for å vinne den kampen lenger. Men jeg er helt sikker på at Erna Solberg vet, at denne saken må Venstre vinne. Det er avgjørende for fremtidige generasjoner, og derfor må vi vinne.

Norsk skole skriker også etter Venstres løsninger. Det handler om hva man mener er poenget med å ha en skole. Noen vil at næringslivet skal legge inn en bestilling, også skal skolen levere etter den bestillingen. Og næringslivet tar alltid feil om hva vi trenger i fremtiden. Ap, derimot, vil først og fremst skape gangs mennesker som er nyttige for samfunnet. Men for oss handler skole om at hver enkelt elev skal få utvikle seg og skaffe seg den viktige kunnskapen som trengs for å leve gode liv. Det skaper samfunnsutvikling. Det skaper næringsutviklining. Det handler om å sette folk først i skolen, og å finne ut hva hver enkelt elev er god på. Da kan alle være med å skape en arbeidsplass for seg selv, og skape fremtiden. Det er en liberal tilnærming til skolepolitikken som gir resultater.

Vi skal ha en god integreringspolitkk med mye hjertevarme. Oslo er nr. 2 av 46 europeiske byer på resultater i integreringen, fordi vi er best på politisk vilje, flerkulturell forståelse, engasjement og språkinnsats. Det skyldes Venstres rolle gjennom mange år i bystyret.

Trine Skei Grande på Oslo Venstres årsmøte.

Foto: Hans Andreas Starheim

Det er 100 år siden kvinner fikk stemmerett. Det har Venstre all ære for at vi fikk til. Vi var de første som skjønte at almenn stemmerett også omfatter kvinner. Vi var først ut med å ha kvinnelig partileder, og først med å foreslå kvotering, også i næringslivet. Folk synes det er rart at vi fikk til det med Høyre, men det skyldtes at vi ikke ga oss. Det var en frihetskamp som har gjort det mulig for oss damer å gjøre det vi vil ut av livene våre, og gjorde det mulig for meg som singel dame å være partileder.

Jeg vil gi Oslo Venstre noen råd i programprosessen vi er inne i. Jeg var i Sogn og Fjordane i går og besøkte kvinnelige gründere, liberale damer som har bodd rundt om i verden, men som har funnet ut at Sogn og Fjordane var riktig for dem. Det er også liberalt, å velge det gode liv, uansett hvor det er. Det skal Venstre ta vare på. Min utfordring til Oslo Venstre er å tenke på at vi ikke bare skal vinne de som lever gode urbane liv, men å tenke på at vi er et parti for hele landet, og at gode liv leves overalt.

Det trengs noen som kan kjøre det liberale prosjektet nasjonalt, mot en utrolig konservativ regjering, som i hvert fall ikke setter folk først. Jeg vil ha en statsminister som står opp for enkeltmennesker som rammes av systemet, ikke motsatt. Jeg var i Haugesund forrige uke, og fikk et eksempel på hvorfor den rødgrønne regjeringa må bort. Jeg møtte et foreldrepar som hadde to barn som aldri har bodd noe annet sted enn i Norge. Men regjeringa mener disse barna må straffes, fordi foreldrene har gjort noen gale valg. For meg minner det om regimer jeg ikke liker å sammenligne med meg. Vi ønsker et trygt, liberalt samfunn, hvor unger ikke straffes for noe foreldrene har gjort. Derfor må vi inn i regjering, for å passe på de som er små barn og ikke har alt lagt til rette for dem.

I kveld blir det fest. Vi må jobbe for at valgkampen blir som en festival. Årsmøtet handler ikke bare om vedtak og prosedyrer, men om å gjøre noe vi mener er viktig. Valgnatta må bli en kjempefest, og Borghild og jeg må få si det vi har tenkt i fire år: Nå kommer de andre. Takk!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**