Ja til stemmerett for 16-åringer

Valgstyret i Oslo har vedtatt at stemmerettsalderen ved kommunevalget i 2015 settes til 16 år dersom Stortinget åpner for det, enten gjennom å fortsette forsøksordningen eller ved å gjøre ordningen permanent. – Det er en stor glede å være med på å utvide stemmeretten i året for stemmerettsjubileet, sier Venstres gruppeleder Toril Berge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stemmerett for 16-åringer har vært en viktig sak for Venstre i flere år, og Berge fremmet selv privat forslag om dette i forrige bystyreperiode. Forslaget fikk ikke flertall den gangen, men i dagens valgstyremøte stemte Arbeiderpartiet, SV, Rødt og Miljøpartiet de grønne sammen med Venstre for forslaget, som dermed ble vedtatt.

– Venstre har en historisk rolle som garantist for stadige utvidelser av stemmeretten. Det er en demokratisk tradisjon vi er svært stolte av, og jeg er veldig glad for at Oslo kommune nå sier tydelig at vi ønsker å senke stemmerettsalderen i neste lokalvalg, sier Berge.

Valgurne 2

Foto: Telemark Venstre

Om Oslo kan innføre 16-årig stemmerett i 2015 avhenger av om Stortinget vedtar at forsøksordningen enten gjøres permanent eller videreføres som forsøk. Evalueringen av forsøksordningen fra lokalvalget 2011 er ikke ferdigstilt, men Berge mener det er mye som tyder på at forsøket har vært vellykket.

– Venstre har stor tro på at ungdom er i stand til å ta det ansvaret vi gir dem. Å senke stemmerettsalderen til 16 år er på mange måter et naturlig skritt videre i det pågående arbeidet med å utvide demokratiet til å gjelde fler og fler. Det tror vi vil ha positiv effekt både på valgdeltagelsen og ungdoms politiske engasjement, avslutter Berge stolt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**