Fremtidens bibliotek

I en kronikk i Aftenposten 21. juli oppfordrer leder for Norsk bibliotekforening, Ingeborg Rygh Hjorthen, til en storstilt satsing på folkebiblioteket. Dette er en sak Venstre støtter helhjertet opp om, og vil arbeide for at en ny regjering gjennomfører, skriver Trine Skei Grande og Hallstein Bjercke i Aftenposten 1. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Dagens regjering har fått kritikk for manglende satsing på folkebibliotekene. Men det handler ikke bare om vilje til å satse, det handler om å tenke nytt. Et av de mest spennende prosjekter vi politikere har, er nettopp å løfte folkebibliotekets samfunnsoppdrag inn i fremtiden.

Trine Skei Grande

Foto: Bård Ek.

Livslang læring
I et liberalt samfunn skal enkeltmennesker settes i stand til å drive med livslang læring — helt uavhengig av midler og bakgrunn. Dette vil bare bli viktigere i en tid hvor omstillingstakten stadig øker. Utenom skolen er biblioteket den viktigste offentlige arenaen for kunnskapsheving i samfunnet. Tidligere handlet det om at alle skulle få mulighet til å lære å lese. I fremtiden vil det handle om at alle skal kunne lære å navigere i
det nye, digitale samfunnet og informasjonsflommen det fører med seg.

Kulturopplevelser for alle
En liberal kulturpolitikk innebærer et ansvar for å skape gode kulturopplevelser for alle, uavhengig av bakgrunn og kjøpekraft, og spesielt for barn og unge. Biblioteket spiller en nøkkelrolle, både for å formidle hele verdens litteratur til sine besøkende, og som ramme for en rekke andre kulturtilbud.

Hallstein Bjercke

Foto: Oslo kommune

I Oslo bygges derfor et nytt hovedbibliotek i Bjørvika. Deichmanske bibliotek er den klart best besøkte kulturinstitusjonen i Oslo, med sine 2,4 millioner besøk årlig. Et nytt bibliotek i Oslo var ikke bare en politisk seier som Venstre har kjempet for, men først og fremst en seier for hele byens befolkning.

Terskelfri møteplass
Biblioteket er unikt fordi det er så godt besøkt av personer fra alle samfunnslag, med alle typer sosial og kulturell bakgrunn, i alle aldre. Målet er et bibliotek for alle, et terskelfritt bibliotek. Biblioteket har også fått en stadig viktigere rolle som møteplass. Ifølge Rygh Hjorten har nesten halvparten av alle aktive bibliotekbrukere kommet i snakk med ukjente i biblioteket. 75 prosent av disse igjen er kommet i snakk med folk fra en annen bakgrunn enn sin egen. Biblioteket er dermed en ualminnelig vellykket møteplass, en rolle som bør videreutvikles.

Venstre vil satse på grunnfjellet
Enger-utvalgets kulturutredning peker på at biblioteket er en del av grunnfjellet i norsk kulturliv. Dette grunnfjellet har vært nedprioritert gjennom Regjeringens Kulturløft I og II. Biblioteket er vår viktigste kultur- og kunnskapsallmenning, og en sentral møteplass i både små og store lokalsamfunn. Det gjelder uavhengig av om innholdet formidles digitalt eller på papir.

Bibliotek

Foto: Microsoft

Men biblioteket trenger å utvikles, slik at det fremdeles vil være like relevant om fem, ti og femti år. Venstre tar utfordringen. I Oslo har vi vist at vi vil satse på folkebiblioteket. Får vi makt nasjonalt, vil vi gjøre det samme der.

Trine Skei Grande, leder i Venstre
Hallstein Bjercke, kulturbyråd i Oslo