Espen Ophaugs tale til landsmøtet

Espen Ophaug, leder i Oslo Venstre, sitt innlegg i generell politisk debatt på Venstres landsmøte fredag 4. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Espen Ophaug på Venstres landsmøte.

Kjære landsmøte

Først må jeg få takke Trine for en fantastisk og inspirerende tale. Venstremedlemskapet føles aldri så riktig som når jeg hører på Trine.

For tredje år på rad har vi landsmøte på Fornebu, stedet ingen kundemøter foregår før etter kl ti på formiddagen. Før det kan man ikke være sikker på at kunden vil rekke fram. Stedet der ansatte blir bedt om å ha hjemmekontor når Justin Bieber spiller i Telenor arena.

Til tross for at Oslo, takket være venstre, har et kollektivsystem vi kan være stolte av, så står tusenvis av biler og busser og stamper i kø inn og ut av Oslo, hver eneste dag. Til tross for at vi, takket være venstre har hatt en massiv satsing på kollektivtransport i Oslo og Akershus, og at vi har klart å ta trafikkveksten som følge av den store befolkningsveksten kollektivt, så sliter Oslo med ett av de verste rustidsproblemene i byer det er naturlig å sammenligne seg meg. Venstre har heldigvis fått på plass at staten skal ta 50% av regningen for store bybaneprosjekter, men med en forventet befolkningsvekst på 200000 i både Oslo og Akershus, så er fornebubane en start, en viktig start.

Kjære landsmøte, storbyen lokker folk til seg. Vi vet at veldig mange, både fattige og rike, trekkes mot storbyene, for det er her man ser at man har muligheter til å finne seg noe å gjøre, finne likesinnede, skape det gode liv. Det er ikke BARE fordi Oslo er en fantastisk by å bo i at vi skal vokse med 200000 på tjue år, det er også fordi storbyen har en egen tiltrekningskraft. I Oslo lever noen av landets rikeste mennesker side om side med de som sliter aller mest. Oslo har kanskje landets mest møblerte hjem, men vi har også størst andel barnefattigdom, størst andel rusavhengige, størst andel minoritetsspråklige barn med behov for oppfølging, størst andel av de som trenger oppfølging fra barnevern, skolehelsetjeneste og andre kommunale tjeneste. Vi har en Barneverntjeneste som må håndtere ekstreme familiesituasjoner, hver eneste dag og natt.

Som storby har vi stordriftsfordeler, men vi har også ganske mange særegne storbyutfordringer. Strekket i hva de kommunale tjenestene må tilby er enormt storbyer som Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger osv.

Venstre har heldigvis tatt inn over seg at vi trenger en offensiv storbypolitikk, men dessverre viser både den forrige og den nåværende regjeringen at de ikke har forstått utfordringene. Her har venstre et viktig ærend på Stortinget de kommende årene.

Vekst gir utfordringer, men det er ikke et alternativ for en liberaler å stenge døra. Ikke døra inn til hovedstaden, og ikke døra inn til landet. Vekst er utfordrende, men først og fremst bra, og dere alle er alltid velkommen til oss…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**