Skuffet, men satsningen fortsetter

Oslo nådde ikke opp i konkurransen om å bli Europeisk miljøhovedstad 2016, til tross for svært gode resultater i den tekniske gjennomgangen av søkerbyene. Miljøbyråd Guri Melby er skuffet over avgjørelsen, men sier at Oslos miljøsatsning skal fortsette i årene som kommer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

– Ja, jeg er skuffet, sier Oslo byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby, etter at Ljubljana i Slovenia ble kåret til Europas miljøhovedstad 2016.

– Ekspertpanelet ga oss full score på seks av tolv kriterier, mens Ljubljana til sammenligning fikk en av tolv. Men Stockholm har vært miljøhovedstad, og i år er det København, så det spilte nok inn. Det synes å være en politisk beslutning, og jeg ser verdien av det og at det denne gangen ble Øst-Europas tur, sier Melby til Nettavisen.

– Vi skal ikke senke ambisjonene. Dette har vært en nyttig og lærerik prosess, og vi ønsker fortsatt å ha en rolle som europeisk miljøforbilde, sier Melby.

Guri Melby på Venstres landsmøte 2013.

Foto: –

Oslos ambisiøse mål står fast, og den tekniske evalueringen viser at byen er på rett vei. Oslo skal fortsatt satse på å være en internasjonalt ledende miljøby.

Gjennom Oslo kommunes Handlingsplan for miljø og klima blir klima- og miljømål omsatt til handling. Handlingsplanen omfatter de samme 12 temaområdene som søknaden om å bli Europeisk grønn hovedstad, slik at Oslo fortsatt kan sammenliknes med andre byer i Europa.

Gjennom deltakelse i det globale C40-nettverket for byer, vil Oslo med sin innovatørstatus fortsatt dele kompetanse og inspirasjon til smarte grønne løsningene for byen.

Kommuneplanen Oslo mot 2030 — SMART, TRYGG, GRØNN gir føringer på hvordan Oslo skal videreutvikles.

Oslo er rangert som en av de ti smarteste byene i verden på IESE Cities in Motion Index som omfatter en årlig ranking av 135 byer. Oslo skårer spesielt bra på miljø, økonomi og urban planlegging.

– Vi har ambisiøse mål for klima- og miljøsatsningen i Oslo, også etter 2016. Kollektivtilbudet skal styrkes, sykkelsatsningen økes og biltrafikken holdes nede. I tillegg jobber vi hver dag med å gjøre avfallsystemet, bygningsmassen og vann- og avløpssystemet enda grønnere og bedre, avslutter Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**