Uttalelse: Sexkjøpsloven – en sovepute?

Evalueringen av sexkjøpsloven har gitt nytt liv til debatten rundt prostitusjon, men ikke nødvendigvis tydelige svar. Det er positivt om det har vært en reduksjon i mengden ufrivillig prostitusjon, men det er urovekkende at det rapporteres om økt utrygghet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Sexkjøpsloven

Foto: Ørjan Deisz

I sexkjøpsdebatten er det de prostituertes trygghet som er det viktigste for Oslo Venstre, og derfor er det sosialpolitiske tiltak som må stå sentralt. Da innføring av sexkjøpsloven ble debattert, var det store lovnader fra lovens forkjempere om sosiale grep for å hjelpe prostituerte. Der har dessverre den forrige regjeringen sviktet kraftig. Sexkjøpsloven må ikke bli en sovepute. Oslo Venstre krever bedre rådgivning, helsehjelp og jobbtrening for de som ønsker seg ut av prostitusjonen. For de som ønsker å forbli i yrket, må muligheten til å anmelde overgrep uten å risikere å selv bli utsatt for sanksjoner fra politiet ivaretas.

Både fagfolk og Pro Senteret er kritiske til kvaliteten av Vista Analyses undersøkelse. En kommende stortingsmeldingen er derfor nødt til å basere seg på et faglig bredere grunnlag og se til erfaring fra ulike land. FN-organisasjoner som for eksempel Verdens Helseorganisasjon (WHO) anbefaler avkriminalisering. Dette både fra et rettighetsperspektiv for de som selger sex, men også fra et folkehelseperspektiv i forbindelse med reduksjon i spredning av hiv.

I evalueringen trekkes det frem at det er positivt at det har vært en nedgang i prisen på seksuelle tjenester, ettersom det gjør prostitusjon mindre attraktivt. Et slikt økonomisk perspektiv er problematisk. Reduserte priser til føre til at ofre av menneskehandel må jobbe mer for å "nedbetale" gjelden, eller at prostituerte som sliter med rusmisbruk må jobbe mer for å dekke den daglige dosen. For mennesker som kun opplever å ha valget mellom ulike elendigheter, er det flere negative konsekvenser med innføringen av sexkjøpsloven.

Det er også uheldig at politiet, i strid med gjeldende rettspraksis, bruker hallikparagrafen i "Operasjon husløs" der utleiere trues med hallikparagrafen og prostituerte ender opp på gaten. Denne praksisen har også hatt utilsiktede konsekvenser ved at en del prostituerte vegrer seg fra kontakt med helsevesenet i frykt for at politiet skal få kjennskap til deres adresse og at vold dermed ikke rapporteres til politiet. I sum svekker det tillitten til og kontakten med offentlige myndigheter, som kan virke svært skadelig for mennesker i en allerede svært utsatt situasjon.

Et viktig argument mot kriminalisering er også faren for at prostitusjonen i økende grad kan gå "under jorden". Dette vil gjøre det vanskeligere for helsepersonell, frivillige organisasjoner og andre til å nå ut til de som ønsker å komme seg ut av denne situasjonen.

Oslo Venstre vil:

• Fjerne forbudet mot kjøp av seksuelle tjenester
• At en kommende stortingsmelding får et bredere faglig grunnlag
• Trappe opp den sosiale innsatsen overfor dem som selger seksuelle tjenester
• Forsterke handlingsplanen mot menneskehandel
• Bygge opp et godt helse- og rådgivningstilbud for dem som selger seksuelle tjenester.
• At politiets innsats ikke skal ramme dem som selger seksuelle tjenester, for eksempel ved at leieforhold blir oppsagt
• At det skal skilles mellom prostitusjon under tvang (menneskehandel) og frivillig sexarbeid

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**