Budsjett 2015: Et løft for Oslo-idretten

Byrådet foreslår å sette av 838 mill. kr. til investeringer i idretts- frilufts- og nærmiljøanlegg i perioden 2015 — 2018. I tillegg settes det av 140 mill. til rehabilitering av anlegg. – Dette er en historisk satsing som vil komme hele byen til gode. Vi skal bygge nye anlegg, samtidig som vi tar vare på det vi har. I 2015 prioriterer vi oppgradering av Jordal Amfi, Ekebergsletta og ett flerbruksbad, sier idrettsbyråd Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

– Med denne satsingen legger byrådet til rette for både organisert og spontan aktivitet. Oslos barn og unge skal ha mulighet til å utfolde seg utenom den organiserte idretten. I 2015 starter byggingen av Voldsløkka skatehall, mindre skateanlegg, streetbasket, friluftsgym og flere andre nærmiljøanlegg, fortsetter Melby. Hun forteller at bedre tilgang til bade- og svømmeanlegg også står sentralt i byrådets idrettspolitikk.

Utvidede åpningstider i hallene
– Til neste år utvider vi åpningstidene ved Oslo-badene på lørdager og søndager og ett varmtvannsbad skal holdes åpent hele året. På lengre sikt ruster vi opp badestrendene våre, og vi skal se på om vi igjen kan få et sjøbad på Hovedøya, sier Guri Melby. I tillegg foreslår byrådet å fortsette tilretteleggingen for en lengre ishockeysesong.

Guri Melby legger frem byrådets bademelding

Foto: Olav Juven/NRK

– Ordningen med en helårsåpen ishall har fungert godt og skal videreføres. Øvrige ishaller skal som minimum være åpne fra skolestart i august og til påske, sier Melby.

Planlagte anlegg
For å dekke behovet for idrettshaller vil byrådet som hovedregel bygge flerbrukshaller fremfor gymsaler ved bygging av skoler. Neste år ferdigstilles flerbrukshaller ved skolene Grefsen, Ekeberg, Veitvet og Tegleverkstomta.

Det er også avsatt midler til videre planlegging av Lillomarka arena og gjennomføring av mindre tiltak. Arbeidet med å realisere Sonia Henie ishall og flerbrukshall går som planlagt og beregnet ferdigstilling er 2017.

Øvrige anlegg som har byggestart i 2015:

•Turnhall på Leirskallen
•Kringsjå sandvolleyballanlegg
•Nye kunstgressbaner på Tørteberg og Kringsjå
•7’er kunstgressbane på Grefsen skole og Nordjordet
•Rehabilitering av kunstgressbanene: Nordstrand 1, Korsvoll og Mortensrud
•Oppgradering av Skullerud skianlegg

Oppgradering av Holmenkollen
– Oslo skal være en by som tilbyr arenaer både for topp- og breddeidrett og for store internasjonale idrettsarrangement. Kommunens siste investeringer på 174 millioner kroner gjør at anlegget er oppgradert til World Cup-standard. Anlegget får blant annet permanente smøreboder/nasjonsboder, toaletter og driftsgarasje, sier Melby.

– Dette bidrar til en profesjonell gjennomføring av prøve-VM i skiskyting og World Cup i nordiske grener i 2015, avslutter hun.

Odd Einar Dørum på Frydenlund skole

Foto: Lasse N. Thue

Venstres gruppeleder Odd Einar Dørum mener byrådet med sitt budsjettforslag legger opp til et løft for Oslo-idretten som særlig vil komme barn og unge til gode.

– Idrett er en viktig del av oppveksten til svært mange barn og unge over hele byen, og bidrar til samhold, trivsel og folkehelse. Da må tilbudet også være på plass. Jeg er glad for at byrådet prioriterer idrett så høyt i årets budsjettforslag, og ikke minst at breddeidretten er tilgodesett med mange nye anlegg og nødvendige oppgraderinger, sier Dørum. Han har lenge vært engasjert i den uorganiserte idretten, som stadig tiltrekker seg flere utøvere.

– Jeg har brukt litt tid på å snakke med og ikke minst se på skaterne som holder til i byen, og er imponert over innsatsen og ferdighetene de kan fremvise. Byen skylder på mange måter skaterne et skikkelig tilbud, og med etableringen av Voldsløkka skatehall vil skatemiljøet i Oslo få en etterlengtet oppsving, avslutter Dørum

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**