Hallstein Bjercke er bystyrekandidat for Oslo Venstre

På Oslo Venstres nominasjonsmøte 15. november ble Hallstein Bjercke valgt til 2. plassen på listen til bystyrevalget 2015. — Jeg er veldig glad for at Oslo Venstre har gitt meg tillit til å fortsette å jobbe for at Oslo skal være en åpen og inkluderende by med yrende kulturliv, offensiv miljøsatsning og en fremtidsrettet næringspolitikk, sier Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Bjercke har siden 2011 vært byråd for kultur og næring i Oslo. Han er for tiden i pappapermisjon, og vender tilbake til rådhuset i januar 2015. Som byråd har Bjercke blant annet ansvaret for byggingen av det nye Munch-museet og hovedbiblioteket i Bjørvika.

– Oslo gjennomgår en storslagen utvikling som europeisk kulturby. Det skyldes først og fremst de mange, talentfulle borgerne i byen, men det ligger også noen politiske grep bak den veksten vi opplever. Både fordi vi har utviklet Oslo som en attraktiv by som mange skapende mennesker ønsker å bo i, men også fordi vi har satset systematisk på å legge til rette for kunst og kultur, gjennom tilskudd, arealplanlegging og kommunens innkjøp, sier Bjercke. Han sier det vil bli spesielt viktig i neste periode å sørge for at det finnes lokaler til flere kulturarbeidere i byen.

– Oslo er en dyr by, så når vi ønsker at kunstnere skal etablere seg her, må vi også sørge for at det finnes lokaler de kan bruke. Kommunen har mange eiendommer som kan brukes til dette formålet, og jeg vil at det skal være lett for kreative mennesker å finne et sted å være til en overkommelig pris, sier Bjerkce.

Som byråd har Bjercke stått bak en ambisiøs satsning på folkebibliotek i Oslo. Byrådssaken Borgernes bibliotek som bystyret vedtok onsdag denne uken, legger blant annet opp til at bibliotekene i Oslo skal være en terskelfri møteplass og et kunnskapssenter som stimulerer borgerne til aktiv samfunnsdeltagelse. Bibliotekene skal ha en sentral rolle som lærings- og kunnskapsarena for barn og unge.

Hallstein Bjercke

Foto: nyebilder.no

– Videreutviklingen av bibliotekstilbudet i Oslo er en av flere grunner til at jeg er svært motivert til en ny periode i Oslo-politikken. I en medievirkelighet som endres så raskt som vi ser i dag, er det helt avgjørende at bibliotekene utvikles i tråd med forventningene borgerne har. I biblioteksmeldingen slår vi fast at bibliotekene er til for borgerne, og skal drives på deres premisser. Mye er vi allerede i gang med, som utvidede åpningstider og selvbetjente filialer. Jeg vil bruke neste periode på å gjøre bibliotekene i Oslo til noen de viktigste møteplassene for den mangfoldige befolkningen i Oslo, sier Bjercke.

Et viktig mål for Bjerkce har vært å profilere Oslo internasjonalt som en attraktiv by i sterk vekst. Det gjelder både alle de som kommer til byen som turister, og alle de som vil etablere seg her, enten ved å starte en bedrift eller få seg en jobb.

– Oslo er en fantastisk by. Vi har ren luft, rent vann, verdens best utdannede befolkning, et svært mangfoldig kulturtilbud, et glimrende kollektivsystem og fornøyde innbyggere som lever lenge og har jobb. Med andre ord skulle alt ligge til rette for Oslo. Men det er det altfor få som vet. Vi er på mange måter en skjult perle. Spør du internasjonale investorer om hvor de skal investere eller starte en bedrift eller en avdeling, er Norge og Oslo langt nede på listen. Spør du internasjonale studenter, vil de gjerne komme til Norge for å studere, men de reiser raskt ut av landet igjen etter endt master¬ eller doktorgrad. Jeg vil at Oslo skal være talentenes by. Kreative og drivende dyktige folk fra hele verden skal ønske å komme hit. Vi har utrolig mye å by på, men vi trenger å gjøre det kjent, og vi trenger å gjøre det enklere å komme hit, etablere seg her og lykkes her. Derfor stiller jeg til valg for Oslo Venstre, og ber byens borgere om fornyet tillitt til å styre byen i en grønn, fremtidsrettet og kreativ retning, avslutter Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**