Et varmere, grønnere og mer Oslovennlig budsjett

– Dette er det første byvennlige statsbudsjettet på svært mange år. Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Krf har bidratt til at Oslo og Akershus får 91 millioner mer til satsing på kollektivtrafikk. I tillegg inneholder budsjettet viktige fattigdomstiltak, som mer gratis kjernetid i barnehagen, sier byråd og førstekandidat for Venstre i Oslo, Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Budsjettpartnerne legger opp til en økning på totalt 325 millioner kroner i belønningsordningen til storbyer, som i dag er på 1 mrd. -Dette budsjettforliket sørger for første gang for at trafikkveksten i byområdene faktisk kan tas med kollektiv, sykkel og gange, sier Melby.

Guri Melby

Foto: Sveinung Bråthen

Satsingen på kommunale gang- og sykkelveier øker til 75 millioner kroner. Det er mer enn en syvdobling i forhold til det regjeringen opprinnelig foreslo. Belønningsordningen, som Venstre opprinnelig introduserte, fungerer på samme måte som tilsvarende ordning for kollektiv. – Det er et insentiv for oss som satser på utbygging av et bedre sykkelveinett, der staten tar halvparten av regningen for investeringene til infrastruktur, sykkelparkering og skilting, sier Melby.

Hun er også fornøyd med at Venstre har fått gjennomslag for et ytterligere løft på jernbane. Som en følge av forliket bevilges over en halv milliard kroner mer enn regjeringens allerede nokså ambisiøse satsing på jernbaneinvesteringer, drift og vedlikehold. -For første gang i nyere historie vil vedlikeholdsetterslepet på jernbane gå ned, ikke opp. Økte jernbaneinvesteringer, herunder planlegging av Intercity-strekningene, vil også få konsekvenser for økt robusthet i Osloregionen og elektrifisering av Oslo Havn, sier Melby.

Sosiale tiltak

Av øvrige satsinger i budsjettet er blant annet 2600 flere barnehageplasser og mer fleksible opptak, flere nye helsesøstre i skolehelsetjenesten og nye stillinger på helsestasjonene, styrket barnevern og rusarbeid i kommunene.

I tillegg er det flere målrettede tiltak for lavinntektsfamilier i neste års statsbudsjett. —For Oslo er det særlig viktig med mer gratis kjernetid i barnehage for lavinntektsfamilier. 51 millioner kroner til utvidelse av gratis kjernetid i barnehage for 4- og 5-åringer i lavinntektsfamilier, i tillegg til et mer rettferdig opplegg for differensierte barnehagepriser og en styrking av tilskuddsordningen mot barnefattigdom vil bety svært mye i arbeidet mot fattigdom, sier Melby.

Venstre har i tillegg fått med seg de andre partiene på å reversere kutt i tilskuddet til oppfølging av personer med særlig store hjelpebehov.

-I sum er dette et vesentlig bedre budsjett enn det opprinnelige forslaget, både når det gjelder klima og miljø og sosiale tiltak. Det viser at partiene på borgerlig side evner å finne gode løsninger for fremtiden, avslutter hun.

Andre tiltak for Oslo:

Økt festivalstøtte til Norsk kulturråd, for eksempel til Oslo Kirkemusikkfestival (2 mill.)
Styrking av barnevernet i Oslo (10 mill.)
Jødisk museum Oslo (1 mill.)
Tilskudd til Litteraturhus i Oslo (7 mill. på deling mellom tre byer)
Mirasenteret + tidskriftsskriftet Samora (1 mill.)
Humanitære tiltak EØS-borgere, tilskudd til organisasjoner (10, 3 mill.)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**