Uttalelse: En livssynsnøytral skole

Norge er et land der verdier som mangfold, respekt og frihet er grunnleggende, og det er viktig at den offentlige skolen reflekterer disse verdiene. Oslo Venstre ønsker et klart skille mellom kirke og stat, og vil derfor gå bort fra bruken av skolegudstjenester som en del av den offentlige skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Oslo Venstre er positive til at elevene får oppleve religion i praksis også gjennom besøk av forskjellige religiøse institusjoner, men det er viktig å skille på forkynnelse og undervisning. Forkynnelse er i strid med opplæringsloven, og Oslo Venstre mener at ressursene som brukes på gjennomføring av skolegudstjenester skal brukes annerledes.

Norge har tidligere blitt dømt av den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Haag for å gjennomføre «aktiviteter som er egnet til å påvirke til annen tro». Menneskerettsdomstolen konkluderer med at obligatorisk undervisning av religion skal være «kritisk, objektiv og pluralistisk». Til tross for dette bruker mange offentlige skoler skolegudstjenester som en del av juleavslutningen. Barneombudet, Elevorganisasjonen og Utdanningsforbundet har lenge kritisert ordningen. Oslo Venstre stiller seg bak denne kritikken.

Oslo Venstre vil likestille Den norske kirke med andre religionssamfunn, også når det kommer til praktisering av religiøse seremonier i skoletiden. Et bedre alternativ vil være å gjennomføre nøytrale og inkluderende avslutninger hvor alle elever føler seg komfortabel med å delta. Slik skaper vi en mer åpen, mangfoldig og inkluderende skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**