Nå skal Oslo bli en sykkelby for alle

Byrådet har i dag vedtatt forslag til sykkelstrategi for perioden 2015 — 2025.
– Jeg er glad for at vi nå er i mål med arbeidet. Med denne strategien skal vi tredoble antallet sykkelreiser og gjøre Oslo til et nasjonalt sykkelforbilde, sier Guri Melby, byråd for miljø og samferdsel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**


Formålet med strategien er å få flere til å bruke sykkel som fremkomstmiddel og å forbedre forholdene for syklister i Oslo. Sykkelsatsingen er en viktig del av arbeidet med å kutte klimagassutslipp, skape bedre bymiljø og et rikere byliv.

Sykkelstrategien inneholder en rekke virkemidler som skal gjøre Oslo til en bedre sykkelby. Det blir stadig flere innbyggere i Oslo, og alle har behov for transport. I dag skjer 8 prosent av alle hverdagsreiser med sykkel, målet er å øke dette til 16 prosent innen 2025.

– Det finnes ingen andre transportmidler som kan måle seg med sykkelen hvis man vurderer reisetid, folkehelse, samt investerings- og driftsutgifter. Selv de som ikke sykler får glede av at sykkelandelen øker, spesielt i form av redusert støy og mindre luftforurensing fra andre transportmidler. En satsing på sykkel er derfor noe alle får glede av, sier miljøbyråd, Guri Melby.

Guri Melby

Foto: Sveinung Bråthen

Oslo vil merke allerede i løpet av 2015 at en ny sykkelstrategi er på plass.
Strategien legger opp til bred involvering på tvers i kommunen og i Statens vegvesen. Prosesser som settes i gang i 2015 er retningslinjer for hvordan Oslos nye sykkelveier skal bygges, plan for tettere sykkelveinett, bedre tverrforbindelse mellom øst og vest og et samarbeid med næringsliv og studiesteder. Det skal etableres en egen Oslostandard, med retningslinjer som skal sikre Oslo en bedre og mer tilpasset sykkeltilrettelegging.

– Som landets største by trenger Oslo en høyere og mer tilpasset standard enn de normalkrav som sykkelinfrastrukturen i dag bygges etter. Oslo-standard skal gjelde all sykkelinfrastruktur. Det er bred støtte i befolkningen til å satse på sykkel. En holdningsundersøkelse som ble gjennomført tidligere i år viser også at over 90 prosent av alle som bor i Oslo synes det er bra at kommunen satser på sykkel — inkludert de som ikke sykler selv, sier Guri Melby.

Det er et unikt kunnskapsgrunnlag som er grunnlaget for tiltakene som foreslås i sykkelstrategien. I tillegg er det kommet inn mange gode innspill fra mange privatpersoner, offentlige og private virksomheter, samt organisasjoner i arbeidet med sykkelstrategien.

– Gjennom grundig analyser og erfaringer fra andre byer som har lykkes med sin sykkelsatsing er jeg helt sikker på at vi når målet om at minst 16 prosent av alle reiser i Oslo blir foretatt på sykkel i 2025. Det er et realistisk mål som vi kan nå ved å følge sykkelstrategien, sier Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**