Lars Olav Fosse, ny nestleder i Grorud Venstre

Lars Olav Fosse er nestleder i Grorud Venstre og andrekandidat ved bydelsutvalgsvalget 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lars Olav Fosse

Lars Olav flytter til bydelen i august 2011, men har allerede meldt overgang fra Sagene til Grorud Venstre. Fra august vil Lars Olav ha adresse i Lillogrenda sammen med kona. Til daglig er Lars Olav kraftmarkedsanalytiker i selskapet Thomson Reuters. Det gjør også at han er over middels interessert i vær.

– For meg er det å engasjere seg politisk en fin måte å komme inn i lokalsamfunnet på Grorud på. Nettopp tiltak som kan styrke lokalsamfunnet er viktig for Lars Olav, særlig frivillig sektor. En krone til frivillig sektor gir gjerne to tilbake til samfunnet. Bydelen har en stor frivillig sektor; idrettslag, korps, kor, men også foreninger som historielaget og Alnaelvas venner og ikke minst Frivillighetssentralen på Romsås. Som politikere må vi legge best mulig til rette for dette engasjementet.

Folks omgivelser er også svært viktig for å skape en lokal identitet. Derfor er Lars Olav opptatt av byutvikling og mener bydelsutvalgene bør spille en større rolle innenfor byutvikling.

– Tre områder peker seg ut i bydelen. Mye er gjort på Romsås under Groruddalssatsingen, men det gjenstår en del, for eksempel å skape mer liv i Romsås senter. Det bør lages en helhetlig plan for området rundt Grorud senter. Her kan man fortette og få et mer bypreg, gjerne med lokk over Trondheims-veien slik at du knytter gamle Grorud og Grorud idrettspark sammen med senteret og Romsås. Huken pukkverk er et enormt område som nå skal føres tilbake til både marka og innbyggerne. Både her og ved Grorud senter bør det være en bred prosess som involverer innbyggerne, ikke ulikt den prosessen man nå har på Furuset.

Lars Olav har lagt merke til at beste 5.klasse i lesing og engelsk og byens beste sykehjem i 2010 begge befinner seg innenfor bydelens grenser.

— Mediene gir dessverre et alt for unyansert bilde av bydelen og Groruddalen generelt, sier Lars Olav.

Nærhet til marka var et viktig argument for å flyttet til Grorud. Å bevare marka og samtidig få flere til å bruke den vinter som sommer er viktig for Lars Olav og for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**