Jon Julius Sandal inn i bydelsutvalget

Grorud Venstre skriver historie med 5,25 prosent oppslutning for Venstre i Bydel Grorud. Jon Julius Sandal blir Venstres representant i bydelsutvalget på Grorud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jon Julius Sandal

– Først vil jeg takke alle som stemte på meg og Venstre ved bydelsvalget. Det er jeg veldig glad for. Vi har drevet en vanvittig tøff valgkamp og virkelig stått på for hver eneste stemme. Personlig har jeg tråkket over 12.000 av bydelens husstander og sovet fire til fem timer i døgnet de siste tre ukene før valget. Jeg begynner å bli godt kjent med bydelens topografi, kvaliteter og gode og dårlige bomiljøer, sier Venstres nyvalgte bydelsrepresentant Jon Julius Sandal.

I 2009 ble Venstre hardt angrepet av de sosialistiske partiene og tapte Stortingsvalget. Den gangen fikk Venstre kun 2,45 prosent av stemmene i bydel Grorud. I 2011 er Venstre mer robust enn før og for første gang representert i alle bydelsutvalgene i Oslo. I bydel Grorud fikk Venstre historiske 5,25 prosent av stemmene til bydelsvalget. Dette er en solid oppgang i forhold til tidligere valg.

– Gjennom hele valgkampen har vi i Venstre snakket om hva vi har gjort og hva vi ønsker for at bydelen vår skal bli et godt sted å bo for alle. Venstre har utelukkende snakket om Venstre og vår egen politikk. Det tror jeg vi har vunnet på, sier Sandal, med klar adresse til enkeltpolitikere som også i denne valgkampen forsøkte å diskvalifisere Venstre.

I Ammerud valgkrets gjorde Venstre et spesielt godt valg og fikk nesten sju prosent av stemmene (6,73) og er fjerde størst av partiene på Ammerud.

– Det hadde overrasket meg veldig om vi hadde gjort det dårligere på Ammerud, sier Sandal og viser til Venstres innsats for å bevare naturbarnehagetilbudet og bydelens små barnehager som den viktigste årsaken for Venstres gode oppslutning i en av byens rødeste bastioner.

Venstres vararepresentanter til bydelsutvalget 2011-2015

1. vara: Karianne Wiger Gammelsrud
2. vara: Lars Olav Fosse
3. vara: Bjørn Smestad
4. vara: Guro Louise Abrahamsen

Foreløpig valgresultat for bydel Grorud kan leses på valg.oslo.kommune.no. Valgstyret skal foreta endelig godkjenning av valgresultatet fredag 23. september.

Valgstatistikk for Venstre i bydel Grorud

Bydelsvalget 2011. Antall stemmer: 5,25 %