Medlemsmøte – fattige tilreisende

Vi inviterer alle interesserte til åpent debattmøte om fattige tilreisende! Møtet finner sted torsdag 15. mai kl.18.30-20.00 på Schous plass 10 – Grünerløkka Deichmanske bibliotek.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Fattige tilreisende

Foto: Ukjent

Nylig ble enda en romleir ved Sognsvann fjernet. En av dem som ble kastet ut kommenterte: “Vi rydder oss ut, men vi kommer tilbake i morgen. Vi har ikke noe annet sted å dra.” Samtidig åpner regjeringen for tiggeforbud. Oslopolitiet protesterer — de mener det ville vært bedre å kunne straffe tiggere med utvisning fra landet.

I vinter har debatten rast rundt fattige tilreisende – enten det har dreid seg om tiggere, prostituerte og sexkjøpsloven, eller mennesker fra hele verden som har stått i kø i håp om å få overnatte hos Røde Kors. I år oppsøkte rekordmange overnattingstilbudet. På grunn av sprengt kapasitet advarte Røde Kors mot at mennesker kan komme til å fryse og sulte i hjel i våre gater.

Alle disse gruppene kommer til Norge i håp om en bedre fremtid, men er turen til Norge en bomtur? Er restriktive tiltak nødvendig for å hindre økt tilstrømming? Eller er det viktigste av alt å hjelpe vanskeligstilte som tross alt er her? Vi kjører debatt!

I panelet har vi:
Liv Jessen, tidligere leder av Pro-senteret
Hilde Kirkebøen, leder for prosjektet “Rom for fattige tilreisende”, Kirkens Bymisjon
Kåre Stølen, stasjonssjef ved Grønland politistasjon
Alexander Golding, innenlandskoordinator Caritas Norge

Meld deg på via Facebook: https://www.facebook.com/events/611576012252719/

Etterpå fortsetter vi diskusjonen på et hyggelig sted i nabolaget.

Velkommen!

Kontaktperson: Ingeborg Kjos, tlf. 922 70 153.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**