Liberale rettigheter

Du skal kunne styre ditt eget liv uavhengig av hvem du er.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Personvern
Friheten fra overvåkning er en grunnleggende liberal rettighet. Det er viktig å ha muligheten til å ha hemmeligheter uten at staten eller andre skal overvåke deg. Derfor sier Venstre nei til datalagringsdirektivet som skal overvåke telefon, mail og SMS. Venstre sier også nei til gjennomsnittsfotobokser fordi det skal være mulig å forflytte seg uten at staten nødvendigvis vet hvor du er og hvor lang tid du bruker på veien.

Ytrings- og organisasjonsfrihet
Alle mennesker skal ha rett til å si hva de tenker, mener og føler og ha retten til å samles og organisere seg. Det fører til et åpnere samfunn der debatten er frisk og vanskelige temaer kommer opp i offentligheten. Venstre verdsetter retten til ytringsfrihet og vil derfor fjerne rasismeparagrafen. Trusler og lignende skal selvfølgelig fortsatt være forbudt. Venstre vil også kjempe for et fritt Internett, uten statlig sensur, både i Norge og resten av verden.

Tros- og livssynsfrihet
For et liberalt parti er det viktig at alle skal få lov til å tro, eller la være å tro, på det man selv vil. Venstre mener ikke at staten skal ha en offentlig religion. Norge er et mangfoldig land med mange ulike religioner, og staten bør ikke behandle de ulike religionene forskjellig. Derfor vil Venstre skille kirke og stat. Venstre vil samtidig legge til rette for at alle skal kunne leve ut sin egen tro.

Likestilling og likeverd
For liberalere er alle mennesker født like, verdt like mye og bør ha de samme mulighetene. Derfor vil vi sørge for at alle får like muligheter i samfunnet, blant annet ved å forsvare pappapermen og sørge for lovfestet BPA.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**