Eidsberg må stå frem under flyktningekatastrofen

Glenn Thomas Nilsen

Eidsberg Venstre ønsker at også Eidsberg deltar i en nasjonal dugnad i en helt ekstraordinær situasjon. Derfor fremmet vi spørsmål i hovedutvalget – og interpellasjon til kommunestyret torsdag 10.09. om ekstra bosetting av flyktninger.

Vi vil også se om det er fornuftig med gjennomgang av kommunale beredskapsplaner – etter føre-var-prinsippet, gjennomgå erfaringer fra Kosovo og Bosnia-krisene fra vårt nærmiljø, om det finnes nye måter å tenke integrering på – nå når vi står i en helt spesiell krise vi kanskje bare har sett starten på. Vi ønsker også at det tilrettelegges for de privatpersonene i Eidsberg som kunne tenke seg å bidra – feks ved å være vertsfamilier, flyktningeguider, ol.

Forslag til vedtak:

Eidsberg kommune gjør en ekstra innsats for økt bosetting av flyktninger i den ekstraordinære situasjonen som nå har oppstått.
Målsetting er bosetting av 25 ekstra flyktninger før jul 2015.

For å oppnå dette målet bes administrasjonen raskt gjøre utredninger om hvordan dette kan gjøres mulig – og de faktiske forhold for å komme dit.
Utradisjonelle grep som feks «Lån en eidsberging på biblioteket» ol tilrettelegges for rask og nyvinnende integrering i lokalsamfunnet, vertsfamilier, etc.
Sak om bosetting av flyktninger fremlegges neste i kommunestyremøte.

Nytt punkt:
Kommunens bedredskapsplan gjennomgås for ekstraordinære situasjoner som kan oppstå i nær fremtid lokalt – knyttet til den sterkt tiltagende flyktningestrømmen vi nå ser – jfr føre-var-prinsippet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**