Vi bygger framtidens Fredrikstad

Vi vil at Fredrikstad skal være en levende og moderne miljøby hvor du er sjefen i ditt eget liv. For å få dette til trenger vi de beste skolene, en offensiv miljøpolitikk, et mangfoldig kulturtilbud, en moderne næringspolitikk, og kommunale tjenester som gir trygghet til de som trenger det mest.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Last ned programmet som PDF her: Program for Fredrikstad Venstre 2011-2015

PROGRAM FOR FREDRIKSTAD VENSTRE 2011—2015

Fredrikstad Venstre

— VI BYGGER FREMTIDENS FREDRIKSTAD
Fredrikstad Venstre ble stiftet i 1893, og er det sosialliberale alternativet i Fredrikstad. Vi vil at Fredrikstad skal være en levende og moderne miljøby der du er sjefen i ditt eget liv. For å få dette til trenger vi de beste skolene, en offensiv miljøpolitikk, et mangfoldig kulturtilbud, en moderne næringspolitikk, og kommunale tjenester som gir trygghet til dem som trenger det mest.

Fredrikstad Venstre er trygt plassert i sentrum av politikken som et sosialliberalt og radikalt parti, med Arbeiderpartiet på vår venstreside og Høyre på vår høyreside. Vi er tuftet på liberalismen som ideologi, og har ingen særinteresser bortsett fra den enkelte borger i Fredrikstad.

For å få til løsninger som er til det beste for byen, er vi villige til å samarbeide med alle partier for å i størst mulig grad få gjennomslag for vår politikk. Ved ordførervalget og i budsjettforhandlinger vil vi først søke samarbeid på borgerlig side.

Løsningene ligger i sentrum.

Klipp kredittkort

FREDRIKSTAD SOM KOMMUNE
Økonomien til Fredrikstad kommune er preget av lave skatteinntekter og høye utgifter. Dette henger sammen med at vi kommer dårlig ut på levekårsstatistikken. Dårlige levekår gir færre i arbeid, og større utgifter til offentlig velferd. Det viktigste grepet for å forbedre kommuneøkonomien er derfor å forbedre levekårene. Dette vil vi gjøre ved å satse på skolen, bidra til å skape flere arbeidsplasser, og støtte opp om frivilligheten og lokalsamfunnene i byen vår gjennom å opprettholde og styrke lokalsamfunnsutvalgene.

Les mer om vår økonomiske politikk her.

Skole, elev, lese, skrive, utdanning

EN SKOLE FOR KUNNSKAP OG LIKE MULIGHETER
Fredrikstad-skolens viktigste oppgave er å gi den enkelte elev et best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner. Vi vil ha en god offentlig skole som gir alle like muligheter til kunnskap, til å ta i bruk sitt potensial og til å bidra i samfunnet uavhengig av bakgrunn.

Les mer om vår skolepolitikk her.

Elvebyen Fredrikstad

DEN GRØNNE OG ÅPNE ELVEBYEN
Alle i Fredrikstad har rett til ren luft, rent vann og tilgang på gode friområder. Det må derfor legges langt bedre til rette for å kunne leve miljøvennlig i byen. Å ta vare på naturen — jord, luft, vann og det biologiske mangfoldet — er avgjørende for vår eksistens og har verdi i seg selv.

Les mer om vår miljø- og byutviklingspolitikk her.

Omsorg, senior, helse

TRYGGHET TIL DEM SOM TRENGER DET MEST
Fredrikstad Venstre ønsker gode offentlig finansierte velferdstjenester. For oss er god kvalitet på tjenestene viktigere enn hvem som utfører dem enten det er det offentlige selv, private eller ideelle aktører. Derfor er ikke konkurranseutsetting noe mål i seg selv, men et middel som kan benyttes for å gi befolkningen bedre tjenester.

Les mer om vår helse- og sosialpolitikk her.

Biblioteket Fredrikstad

DEN LEVENDE KULTURBYEN
Kunst og kultur er de meste sentrale uttrykk for menneskers sameksistens. Fredrikstad har et rikt og bredt kulturliv. Å styrke og videreutvikle denne bredden, samtidig som vi satser på noen kulturfyrtårn, vil gjøre Fredrikstad til en bedre og mer attraktiv by å bo i. Frivillige organisasjoner og engasjerte innbyggere spiller en avgjørende rolle for byen, og må sikres gode rammevilkår.

Les mer om vår kulturpolitikk her.

Hender

EN FRAMTIDSRETTET BY FOR NÆRINGSLIVET
Fredrikstad skal være en motor for nyskaping og vekst for hele Østfold. For å få dette til ønsker Fredrikstad Venstre å skape et godt næringsklima i byen, spesielt for nye vekstbedrifter. Dette er avgjørende for å sikre arbeid til flest mulig, og for å sikre verdiskapingen. Utgangspunktet for Fredrikstad Venstres næringspolitikk er gode generelle rammevilkår for alle deler av næringslivet, kombinert med en målrettet innsats for å utvikle flere og bedre kunnskapsbedrifter.

Les mer om vår næringspolitikkk her.

Fredrikstad Venstre
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**