Kunsten å skape kriminalitet

Mennesker som sitter rolig utgjør ikke et samfunnsproblem, selv om det kanskje føles ubehagelig for noen å se fattigdommen på nært hold. I bunn og grunn snakker vi her om vår egen evne til toleranse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Klarer vi å leve våre gode liv uten å irriteres over andres nød? Et stillesittende rop om hjelp i form av et pappkrus kan uansett vanskelig sammenlignes med annen kriminell virksomhet. Sjenerende tigging, på dansk-norsk kalt betleri, er en annen sak. Når vi debatter tigging burde vi skille mellom disse begreper, slik at språket blir presist og kriminalitetsperspektivet noenlunde jordnært. Så vidt meg bekjent er lovverket allerede nyansert i denne retning; betleri er forbudt i Norge.

Fattigdom

Foto: Microsoft

Å kriminalisere all form for tigging er et glimrende eksempel på den håpløse sort-hvit tenkningen som har hjemsøkt vårt land så altfor lenge, hvor man feier sosiale utfordringer under teppet og later som alt går greit gjennom dunkel forbudspolitikk. At det er «frihetspartiet» Fremskrittspartiet som gyver løs med sin enkle løsning er ikke overraskende, men trist og paradoksalt. Trist fordi det vil bidra til økt fattigdom og kriminalitet. Paradoksalt fordi Frp i alle år har snakket kritisk om forbudslinja i norsk politikk. Kunsten i å skape kriminalitet handler nemlig om politiske makkverk jfr. tiggerforbudet. Dårlige ideer gir dårlige resultater.

Fredrikstad Venstre er opptatt av å skape en tryggest mulig by for befolkningen. Dette gjøres gjennom sosialpolitiske virkemidler hvor vi hele tiden er nødt til å tenke nytt. Å ty til lettkjøpte forbudsløsninger som vil resultere i økt kriminalitet er ikke god venstrepolitikk. Man bekjemper ikke fattigdom gjennom å forby fattigdom, til det er virkeligheten og menneskesinnet for kompleks. Hamsuns psykologiske debutroman «Sult» fra 1890 er i så måte fortsatt like aktuell. Dersom man forbyr ærlig tigging, så åpnes det en dør inn til uærlighetens spissrotganger hvis myke pappkrus erstattes av harde brekkjern. Det er en utvikling vi ikke ønsker oss. Jeg tror folk flest heller vil ha et fåtall politiregisterte tiggere i gatene enn en usynlig hær av frekke tyver luskende rundt omkring. Man kan også avslutningsvis nevne at helgefylla og rekordhøye utslipp av svevestøv er langt farligere for byens borgere enn synet av ydmyk tigging i gågaten.

Tony Alexander
nestleder

(publisert i FB 7. juli 2014)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**